Ответы геммолога на вопросы Оринговцев. Часть 2.

Публикуем продолжение увлекательнейшего рассказа Юрия Львовича Курилюка о натуральных камнях и обо всём, что с ними связано. 

Сегодня речь пойдёт о топазах. Самое большое количество вопросов было связано именно с этими прекрасными камнями, поэтому вопросы мы собрали в один блок.

О топазах:

Чт, 05/11/2015 - 09:02   Часто в интернет статьях встречается такая информация, что насыщенные цвета топазов получаются путем облучения более светлых и прозрачных топазов. Правда ли это? (Богдана Викторовна)

Чт, 05/11/2015 - 09:32   Добрый день! Огромное спасибо за возможность получить консультацию специалиста. Вопроса по сути два, один от любопытства, второй, вытекающий из первого, чисто практический: за счет чего получается искусственная яркая окраска топазов - за счет изменений кристаллической решетки под действием температур/облучения? со временем и под действием солнечного света кристаллическая решетка может восстановить свою структуру? и если да, то каков "гарантийный срок" такой окраски? (Эльмира Гасымовна)

Чт, 05/11/2015 - 10:05  Поддерживаю вопрос об устойчивости цвета топазов (особенно интересуют оранжевые и розовые), так же интересно было бы узнать какие из камней, представленных на ювелирном рынке Украины, подвергаются облагораживанию и какими способами? Использует ли Оринго такие камни и как их можно отличить от необлагороженных простому покупателю? (Людмила Сергеевна)

Чт, 05/11/2015 - 22:20   В тему о топазах: правда ли, что мистик-топазы - это всего лишь способ нанесения пленки на дешевые некачественные топазы (соответственно, и сотрется она сравнительно быстро)? И основной вопрос - что сейчас из драгоценных/полудрагоценных камней добывают (не производят!) в Украине?Спасибо! (Виктория Юрьевна)

Пт, 06/11/2015 - 00:31  Мне тоже интересно,как получаются такие яркие цвета топазов? (Ирина Геннадьевна)

 

Узагальнююча відповідь на питання про топази

1. Природа забарвлення винних і блакитних топазів пов'язана із дефектами у його внутрішній структурі. Тобто ідеальний за структурою топаз — безколірний.

2. Колір в топазах може виникати в природі і може бути отриманим штучно. Метод забарвлення однаковий — дія радіації, різниця лише в тому, що в природі цей процес проходив спонтанно, а за допомогою людини це робиться навмисно. Довести природа чи людина повпливали на топаз неможливо, якщо звичайно власноруч не викопати камінь на родовищі.

3. В результаті опромінення (слабке — обробка електронами, сильне — обробка нейтронами) в топазах виникають дефекти і камені отримують зелене, коричневе або блакитне забарвлення. В результаті подальшого нагрівання топази набувають стійкій в звичайних умовах світло-блакитний (при опроміненні електронами) колір, так званий скай топаз, або насичений яскравий блакитний (при опроміненні нейтронами) колір — так званий свіс топаз. Скай топази за умови тривалого нагрівання більше 200 градусів можуть змінювати колір — ставати світлішими аж до білого, випадки вицвітання свіс топазів невідомі. Зараз ринок майже на 95 % представлений саме такими каменями.

4. Крім блакитного існують інші різновиди топазів, зокрема винний топаз. Цей камінь видобувається в Україні і має оранжево-коричневий колір з приємним легким рожевим відтінком. На жаль, колір викликаний незначними змінами в структурі каменя тому є дуже нестійким і реагує на побутове нагрівання. Винний топаз може втратити весь свій колір пролежавши на вітрині ювелірного магазину протягом півроку. Також його не рекомендують носити в сонячну погоду та одягати вдень на курортах.  Іноді його називають «вечірнім» каменем. Для винного топаза неможливо встановити “гарантійний термін” оскільки навіть  кількаденне нагрівання каменя на сонці може призвести до втрати кольору.

5. Топази яскраво жовтого, жовто- оранжевого (називаються Імперіал топаз) і рожевого кольорів більш рідкісні (родовища Бразилія, Пакистан). Колір цих каменів, на відміну від винних топазів обумовлений не дефектами структури, а домішками інших хімічних елементів в структурі, тому ці камені не вицвітають. Ціна на такі камені від декількох десятків до декількох сотень доларів за карат.

6. Крім вказаних вище методів облагородження (опромінення і термообробка) сьогодні на ринку з'явились і топази облагороджені в інші способи. Так званий «містік топаз» являє собою білий топаз з нанесеною на низ каменя або павільйон (частина каменя прихована під кріпленням у виробі) кольоровою райдужною плівкою. Незважаючи на фантастичний вигляд, камінь не є зручним у використанні. Плівка не завжди якісно приклеєна, може при чищенні виробу дряпатись, а то й відпадати шматочками. Якщо користування виробом неакуратне, тоді через невеликий час можна буде побачити в деяких частинах каменя білі просвіти, а за умови більшого відшарування кольорового покриття топаз може стати білим.

7. Компанія Swarovski, яка є лідером не лише в виробництві стразів, але й високоякісно ограновує природні рубіни, сапфіри, напівдорогоцінні камені і топази розробила, запровадила і протягом 5 років успішно пропонує по ринкам світу топази забарвлені методом термічної кольорової дифузії (скорочено TCF). Колірний компонент вживлюється на невелику глибину вв павільйон каменя. Оскільки колірний компонент не утворює плівки він не дряпається і не відпадає. Додатковим плюсом є можливість отримання будь-якого забарвлення — блакитного, зеленого, оранжевого, рожевого тощо.  Вся гама кольорів залишається стабільною при носінні виробів з каменями. Головним аргументом на користь використання цих каменів є їх екологічна безпека, оскільки камені не піддаються радіаційному впливу і не мають жодного радіаційного випромінювання.

8. В Україні видобувається невелика кількість дорогоцінних каменів. Існують родовища:

топазів (різновиди - винний, блакитний і безколірний), геліодорів, димчастого кварцу, моріону, цитрину на Волині (смт Володар-Волинський), при родовищі відкритий Музей коштовного і декоративного каміння, де можна побачити унікальні кристали топазів і геліодорів;
бурштину в Рівненській, Житомирській і Волинській областях. Дорогоцінні камені першої групи, в т.ч. алмази в промислових кількостях не знайдені.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Завершение следует... звезда

Сб, 28/11/2015 - 15:57
Спасибо, Юрий Львович! Очень интересно и познавательно. :) А дополните, пожалуйста, о Лондон Блю топазе? - это п.3?
tata_r58
Сб, 28/11/2015 - 22:49
Спасибо огромное за интересные статьи и ответы на вопросы! Вот теперь я волнуюсь за свои мистик-топазы, чистить их явно нельзя...
markisa-07
Вс, 29/11/2015 - 20:35
Здравствуйте, хотелось бы узнать о гранатах. Покупательницы интуитивно выбирают светлее или темнее, а что скажет специалист? Каким гранатам отдать предпочтение? Какие дороже, светлые или темные? Какие выглядят богаче? Спасибо.
HANNA
Вс, 29/11/2015 - 22:23
Дуже цікава, вичерпна та корисна розповідь про топази та дорогоцінні камені. Дякую, Юрію Львовичу. А, можно, питання про штучно вирощені перли? За рахунок чого перли мають різне забарвлення - чорне, бузкове, рожеве та ін.?
ekos
Ср, 23/12/2015 - 22:17
Весьма познавательно. Я правильно поняла, что розовые топазы не выцветают и их цвет остается неизменным?
Natalis
Чт, 24/12/2015 - 00:16
Наталья Александровна, если речь идет о розовых топазах в украшениях Оринго (производитель "Аризона"), то это высококачественные топазы Swarovski. Процитируем Юрия Львовича относительно камней данного производителя: "Вся гама кольорів залишається стабільною при носінні виробів з каменями".
Наталья Оринго
© Оринго®, 2010-2016
Все права защищены
oringo.com.ua