Як ви знаєте, на всі питання ми намагаємося відповідати максимально розгорнуто і навіть трішечки занудно. Під новиною запитали, як описуються камені на бирці, але навіщо зупинятися лише на камінні, якщо можна розкрити й інші таємниці цього своєрідного паспорта прикраси? На допомогу до нас прийшов давній друг Орінго та найдосвідченіший експерт-гемолог, Юрій Курилюк, а доповнить його розповідь Олена Маслова.
Після прочитання цієї статті ви точно знатимете все про правила оформлення товарних ярликів в Україні, про те, як прикраса повинна бірці відповідати і чому в Орінго для гарантійного обслуговування бірка не обов'язкова... Почнемо, мабуть.
***
Товарний ярлик, або в народному сленгу “бирка”, - чи є він архаїзмом і як треба його читати, щоб не потрапити в халепу.
Незважаючи на всепереможну діджиталізацію, товарний ринок не лише не позбувся паперового супроводу, натомість цей супровід часом має більший обсяг і масу, ніж сам товар. На щастя до ювелірних виробів це відноситься в меншій мірі, оскільки, як це не дивно, наше вітчизняне законодавство досить лояльно відноситься до змісту інформації, яка обов'язково має бути доведена до споживача ювелірної продукції.
До такої інформації відносяться:
Найменування або товарний знак підприємства-виробника.
Це абсолютно логічна і правомірна вимога. Визначений на ярлику виробник підтверджується іменником, нанесеним на сам ювелірний виріб. В такій спосіб покупець, використовуючи дані пробірної служби, за потреби зможе визначити, чи дійсно прикраса виготовлена тією компанією, яка вказана на ярлику.
Важливо, що ця вимога розповсюджується і на іноземні вироби, тут справа більш важка, оскільки вироби відомих компаній маркуються достатньо зрозуміло, а ось компанії no name не дуже прагнуть до публічності або просто уникають її через вимогу тих, хто у них замовляє вироби, щоб далі реалізовувати як товар власного виробництва.
Водночас, покупцю не варто забувати - не всякий виріб, на якому вигравійоване всесвітньовідоме ім'я ювелірного бренду, відноситься саме до цього бренду, оскільки різними за рівнем майстерності підробками ринок насичений аж греблю гати.
Найкраще місце купівлі брендових виробів як закордонних так і українських - фірмові крамниці або інтернет ресурси цих брендів, тут ви будете гарантовані що купуєте те, що декларують.
Найменування виробу або його шифр.
Також логічна вимога, тільки якось дивно в цьому пункті втерся сполучник “або”. Наявність шифру без назви ніби не логічна і не дуже зрозуміла, але ж якщо подивитись на карколомне сьогодення, можливо, традиційне застосування виробів на тих місцях, де їх носили наші пращури, вже видається новому поколінню абсолютно не природнім, а прихильниками вільного розвитку особистості і нечуваного креативу навіть образливо-обмежувальним.
З іншого боку, в нашому суспільстві існує сила силенна різноманітних дискусій і починати абсолютно безплідну дискусію про те, наприклад, як правильно: каблучка, перстень, обручка, кільце, гайка чи коло - абсолютно марно. Зазначу лише інформаційно, що всі ці назви краще виписувати за державним стандартом, так, зокрема, для нашого прикладу правильними є каблучка, перстень і обручка.
Найменування сплаву металу та його проба.
Це абсолютно інтернаціональна вимога. Так само як і виробник, ця інформація може бути перевірена відбитком клейма, нанесеним на виріб. Відзначимо, що на всіх українських і іноземних виробах має буде відбиток державного пробірного клейма із зображенням Малого Державного Гербу України — тризуба. Зауважу, що в кінці 90-х - на початку 2000-х вироби декількох ювелірних компаній України клеймувались власними пробірними клеймами, основним елементом яких було зображення листочку каштану. На клеймі разом із відповідним малюнком буде вказана проба метала, а форма клейма вкаже, який це саме метал — золото, срібло чи платина. Зображення державних пробірних клейм можна знайти у Інтернеті або часом і в ювелірних крамницях, які відносяться із повагою до допитливого споживача (в Оринго о клеймах подробно рассказано в справочнике ).
Слід зауважити, що формулювання “найменування сплаву” в строгому прочитанні мало б вказувати не тільки на основний дорогоцінний метал, що міститься у сплаві (золото, срібло або платина), а власне на всі складові, проте такої практики на сьогодні не існує ні в Україні, ні у Світі зокрема і через те, що рівень знань торговців ювелірними виробами і споживачів робить неінформаційною використання абревіатур типу ЗлСрМ. Тому майже завжди на товарному ярлику можна побачити напис: золото, срібло або платина із цифрами, що вказують на пробу дорогоцінного металу.
Варто зазначити, що дані про метал мають відповідати складу всього виробу, а не даним про його покриття. Подібна омана покупця може коштувати для виробника і продавця кримінальною відповідальністю.
Маса виробу, номер (розмір) каблучки або браслета.
Ці позиції абсолютно зрозумілі, єдине що варто зазначити, що маса золотого виробу у крамницях наводиться у грамах з точністю до 2 десяткових знаків, тому що це дозволяє підтвердити, що торговий ярлик належить саме цьому виробу.
Найменування каменю та його маса.
Це найцікавіший пункт. Це найліберальніше, що можна собі уявити. Тобто ніхто не примушує суб'єкта, що складає ярлик, детально описувати камені або їхні характеристики, дозволяючи об'єднувати їх в будь-якій спосіб. Так, буде формально правильним напис “діамант 1,51 карата”, проте це може свідчити що в виробі стоїть 1 камінь в 1,51 карат, або 1 камінь в 1,00 караті і ще 0,51 карата дрібних діамантів, або 151 діамант по 0,01 карата, або ще майже необмежена кількість варіантів.
Саме цей пункт показує, як замість примусу закону починає діяти примус ринку. Стала практика продажу ювелірних виробів, або традиції ринку не дають можливості продавати камені без додаткової інформації, особливо це стосується природних дорогоцінних каменів де ледь обізнаний покупець вже починає згадувати магічне слово “характеристики” і кожен із торговців починає писати.... І ось тут починається найцікавіше.
Якщо назву або найменування каменю ще сяк так виробник і продавець змогли вивчити (хоча далеко не всі), то, коли справа починає стосуватись цифр, літер і інших позначень, стає нестерпно важко. Виявляється, що всі ці позначки просто так не напишеш, а потрібно не лише їх вказати, пояснити, що вони значать, але ж і послатись на документ, де вони роз'яснені.
Дуже часто в абсолютно ідеальних ярликах, коли спеціаліст доходить до цього пункту, у нього починається когнітивний дисонанс між вартістю вписаного каменя і вартістю виробу, якій виявляється дешевшим за камінь не на відсотки, а в рази. Проте обеззброює будь-якого професіонала спокійний вбивчий аргумент продавців — “звичайно, ви праві, ну як за таку ціну тут може бути такий камінь, а те що написано... на паркані також багато пишуть”. Насправді, саме питання з каменями в виробах частіше за все стає головним каменем спотикання у купівлі ювелірних виробів, звичайно там, де вони є.
Остання вимога стосується позначення ювелірних виробів, що були у використанні, відповідною позначкою.
Залишивши позаду законодавчі вимоги, повернемось до ринкової практики. Торговельні ярлики на ювелірні вироби не лише добре відомі в усьому світі, проте, часом, вони є визначальними. Насамперед, це стосується опису виробів, які роблять відомі світові бренди. Вони не соромляться розміру паперу, на якому детально розписують вироби, супроводжуючи їх належними фотографіями.
До виробів із дорогими каменями обов'язково надаються відповідні сертифікати провідних гемологічних лабораторій.
Все це робиться навіть незважаючи на те, що на самих виробах можуть міститись крім звичного клейма і іменника або назви чи торговельного знаку компанії ще й номер виробу і дані про камені. Таке дублювання дозволяє ідентифікувати виріб навіть за умови фізичного знищення деяких нанесених на нього написів.
Переважна більшість клієнтоорієнтованих ювелірних компаній наслідує цей приклад і намагається ознайомити споживача із усіма деталями прикраси, чим вносить свій неоціненний внесок в справу просвітництва.
Отже, можна констатувати:
Детально і коректно оформлений товарний ярлик або бирка ювелірного виробу — абсолютно необхідна річ для купівля ювелірного виробу. Це ще одне підтвердження солідності виробника, знання ним справи ювелірної і гемологічної, бажання надати своєму клієнту впевненості, що куплена ним річ є саме тим, що задеклароване, а сам папір - додаткова відповідальність виробника, що ще раз підтверджує його професіональність, відкритість і чесність.
***
Благодарим Юрия Львовича за предельно понятную и исчерпывающую информацию!
А что можно ещё увидеть на бирке украшения, если вы покупаете его в Оринго? Мы уже давно не пишем их от руки, а печатаем бирки на специальном принтере, куда вставляются перфорированные рулончики ярлыков. Поэтому внутренняя часть получается одинаковой.
Там у нас есть, помимо адреса предприятия и адреса сайта, странный шифр ДСТУ 3527-97 — это отраслевой стандарт качества, который уже перестал быть обязательным, но нам проще на него ориентироваться, т.к. новых стандартов пока нет, а он откровенно не плох. Вы могли уже видеть некоторые его страницы в пояснениях к индивидуальным заказам.
Также есть номер регистрации в Министрестве финансов Украины, без этого номера невозможно зарегистрировать именник производителя (те самые волшебные три буквы, обозначающие именно наше предприятие). Система откровенно архаичная и не очень удачная (вот в ФБ есть рассказ о ежегодном цирке с именниками), но другую систему пока сделать не дают.
На другой стороне, которую мы размещаем перед глазами покупателя, есть штрих-код (для ускорения процессов), тип украшения (серьги, кольцо и т.п.), артикул украшения, название камня, вес, размер и цена.
Кстати, важное напоминание для тех, кто отправляет подарки сразу напрямую одариваемым: если вы заказываете изготовление украшения (не покупаете из наличия), то бирку можем напечатать и без цены. Документы с ценой есть у вас в личном кабинете, а фискальный чек приходит на электронную почту. Просто напишите об этом в комментарии при оформлении заказа. Если же надо что-то написать на открытке — присылайте готовый текст, пожалуйста. Очень переживательно подписывать без чёткой инструкции.
Также на бирке есть один или два штампика: настоящий штамп ОТК с датой проверки украшения (напечатанный на бирке уже готовый штамп - это странно, как минимум) и отметка на украшениях с лазерным клеймом. Часто новые клиенты переживают из-за того, что не находят на украшениях две традиционные ямы от ударов. Мы уже почти 50% украшений клеймим более дорогим лазерным способом, совмещая именник и пробу, чтобы не деформировать украшения, но отметку на ярлыке всегда ставим, чтобы хоть вопрос задавали.
Ох, какие классные моховые агаты в этих серьгах!
Но самое сложное в применении товарных ярлыков — это не заполнение информации, и не то, что их необходимо использовать по предписываемой форме (не в желаемом дизайне), а нитки с пломбами, которые путаются и всячески раздражают. Сделать их относительно невидимыми в магазине или на выставке — целое искусство.
***
Вот теперь вы точно вооружены новыми знаниями – а если вопросы все же остались, задавайте их в комментариях. Мы постараемся ответить!
MariaTR
Ср, 08/12/2021 - 22:54
olga_vl
Чт, 09/12/2021 - 10:28
Svetoforinka
Чт, 09/12/2021 - 10:51
Оринго
Чт, 09/12/2021 - 10:59