Коли команда режисера береться екранізувати книгу, є два шляхи — скрупульозно дотримуватись оригіналу, повторюючи сюжет до літери, або показати власне бачення твору. І в кожному випадку є свої нюанси: у першому картинка ризикує виявитися менш барвистою, ніж образи, що малює уява читача, в другому можна накликати гнів вільним трактуванням, що нищить задум письменника.
Загалом, будь-яка така кінострічка — це неймовірно складна робота, успіх якої залежить від багатьох складових. І робота над костюмами – одна з них. Сьогодні поговоримо про два культові фільми, «Голодні ігри» та «Дюна», і те, яку роль у них відіграють прикраси.
Брошка з сойкою-пересмішницею з тих прикрас, що після виходу фільму на екрани багатотисячними тиражами з'являються на вітринах крамничок: від ліцензійних екземплярів до відверто невдалих підробок. Цьому сприяв колосальний успіх як книги, так й її екранізації. І це попри те, що у першій, неканонічній кіноверсії «Голодних ігор», були розходження з лінією сюжета. Наприклад, у першому фільмі брошка взагалі не золота. Насправді ж брошка Кітнісс Евердін є однією з деталей сюжету, вона має довгу та трагічну історію.
За описом, представленим у книзі, брошка, яку отримала в подарунок головна героїня Кітнісс перед своїм відправленням на Голодні ігри, виглядає так: «В останній момент згадую про золоту брошку Мадж. Тепер я розглядаю її як слід. Здається, хтось зробив спочатку маленьку золоту пташку, а вже потім прикріпив її до кільця. Птах торкається кільця лише кінчиками крил».
Коли до публікації готувалася перша книга, креативний директор з дизайну обкладинок видавництва Scholastic Тім О'Брайєн власноруч зробив малюнок брошки та привніс до її конструкції кілька деталей – у дзьобі сойки з'явилася стріла, а ще третя точка опори на коло – під хвостом. Кажуть, що перше враження найсильніше, ось і обкладинка книги, що розійшлася багатотисячним тиражем, буквально викарбувала зображення прикраси в свідомості читача.
Коли планувалися зйомки фільму «Голодні ігри» з Дженніфер Лоуренс у головній ролі, художниця за костюмами запросила до роботи над прикрасою відому в кіношних лавах Дану Шнайдер. Дизайнерку ювелірних прикрас з Огайо, що працювала для більш ніж 50 телешоу та фільмів, таких як «Матриці», «Люди Ікс» та «Дівчина з татуюванням дракона». Як каже сама Дана: «Майже кожен лиходій чи поганий хлопець носить щось із мого».
Робота над брошкою для фільму була до певної міри випробуванням: складно відтворити те, що так ясно живе в уяві шанувальників. Знадобилися місяці роботи, зустрічей, десятки моделей та польотів літаком. Кінцевим результатом є вишукана брошка з «зістареного» позолоченого стерлінгового срібла.
Робота Дани сподобалася команді режисера, тож її знову запросили для участі у зніманні продовження. Дана Шнайдер створила цей футуристичний медальйон Піта.
Копії її прикрас приносять колосальний прибуток, одних лише брошок із сойкою-пересмішницею продали на 15 мільйонів доларів. Але Шнайдер не має своєї частки у прибутку, наполягаючи на тому, що для неї набагато важливіший творчий процес: «Мені завжди подобалися прикраси в кіно, ще в дитинстві. Бути частиною фільму – велика честь».
Новий фільм «Дюна», знятий за сюжетом науково-фантастичного роману американського письменника Френка Герберта, став однією з найкасовіших картин 2021 року та отримав найбільше номінацій на премію «Оскар». Робота над картиною була масштабною у всіх сферах. Особливо запам'ятовуються глядачеві чудові костюми героїв. Як зізналася художниця костюмів Жаклін Вест, один з нарядів може вважатися найдорожчим в історії кінематографа. Йдеться про шовкову сукню Леді Джессіки, в якій вона прибула на Арракіс. Прикраси для неї створювалися вручну протягом кількох місяців.
Але погляди шанувальників були прикуті до іншої прикраси – герцогського персня Дому Атрейдесів.
У самій книзі деталям прикраси приділено не так багато уваги, розповідається лише про велике значення персня для представників благородного роду. Більш конкретне уявлення про перстень виникло у шанувальників «Дюни» після виходу однойменного фільму Девіда Лінча в 1984 році. Там каблучка герцога Лето Атрейдеса нагадує прикрасу древніх греків чи римлян: у лаконічній золотій оправі інталія із криваво-червоного каменю із зображенням яструба. На Амазон та інших майданчиках досі можна зустріти у продажу цей раритет.
Дені Вільньов відійшов від загальновизнаного образу, наділивши представників Дому Атрейдесів воістину разючим перснем. Каблучка, яка з'являється великим планом протягом усього фільму, була виготовлено вручну Хайді Насер Фінк.
Хайді працює для кіноіндустрії з 1997 року, у її послужному списку значаться такі фільми як «Люди у чорному», «Бетмен проти Супермена» та «Аліса у Дивокраї». У команди Вільньова було чітке уявлення про те, як має виглядати прикраса герцога. Вони навіть надали Хайді гарне деталізоване зображення з CAD. Загвіздка була в тому, що Насер Фінк не працює з воском, всі прикраси вона робить вручну, вирізуючи деталі з листів металу. Тоді як масивну печатку зі складним опуклим рельєфом яструба та вигравіюваним написом куди логічніше було б відлити за восковою моделлю. Але для фільму надважливо було зберегти чарівність ручної роботи.
Протягом кількох місяців Хайді старанно створювала персні. Необхідно було зробити п'ять резервних копій каблучок. Їй довелося довго думати над дизайном, щоби побудувати масивну каблучку з пласких листів металу. Щоб прикраси виглядали однаково, в якості вставок ювелір використовувала вирощені в лабораторії смарагди. Основа прикраси виконана із золота та срібла. У результаті перстень настільки сподобався всім на знімальному майданчику, що виконавець ролі герцога Лето Оскар Айзек залишив собі на згадку один екземпляр.
Наталія Орінго