Ви все ще вибираєте вино за етикеткою? Тоді ми йдемо до вас! І починаємо разом розбиратися у сучасному мистецтві винних етикеток.
Історія появи першої етикетки, як і всього, що пов'язано зі світом вина, веде нас у далекі часи. Історики вважають, що першу винну етикетку було вирізано на глиняному глеку, який був знайдений у гробниці фараона Тутанхамона. Напис виглядав так: «Рік 5-й. Вино з дому Тутанхамона. Головний виноторговець Хаа». Ще одним подібним прикладом перших етикеток можна назвати різьблення, яким було прикрашено давню амфору 51 року до нашої ери.
Пізніше вино продавалося у бочках. Наприклад, з Англії з 1636 по 1860 рік — до появи нормативного акта про ліцензування бакалійної торгівлі та розвитку масового ринку — продаж вина пляшками вважався незаконним. А бочка з вином не мала конкретної назви. Все почало змінюватися на початку XVIII століття, коли з'явилася мода зберігати у підвалах пляшки. Але етикеток досі не було. У спеціальній клітці з осередками могли лежати на боці сотні пляшок, з єдиною "етикеткою" у формі вішалки-плічок із обпаленої глини або сланцю з трафаретним написом. Інформація мала все ще загальний характер - портвейн, мадера, кларет і тд.
Пізніше стали відомими найкращі маєтки Бордо, але тепер їх ідентифікували за клеймовими пробками. Бургундське почали продавати із зазначенням назви місця, де воно зроблено. Потім, в 1860 році було прийнято цей закон про ліцензування бакалійної торгівлі. Тепер крамарі могли продавати вино у пляшках по одній, але воно мало легко ідентифікуватися. Торговцям дозволялося просто ставити на етикетку свої власні імена (багато хто так і робив), але вже з'явився клей, тому паперові етикетки на пляшках стали повсюдною практикою.
З популярністю різних господарств у Франції прийшла мода зображення на етикетках маєтків, де знаходилися виноградники, замків чи розташованих у місцевості відомих архітектурних будов. Зображення маєтку на етикетці підкреслювало походження вина та асоціювало його з високою якістю та розкішшю. Це була своєрідна гарантія для покупця, що вино вироблено в садибі з багатими традиціями та відмінними ґрунтами. Кожен маєток мав свою унікальну історію, яка часто налічувала сторіччя. А з погляду маркетингу зображення маєтку було одним із найефективніших способів створити відомий бренд та виділитися серед конкурентів. Саме з того часу в суспільстві був закладений стереотип, що на етикетці вина має бути зображений маєток.
Але час не стоїть на місці, і сьогодні багато виноробів відмовляються від традиційних зображень маєтків на користь більш абстрактних та сучасних дизайнів. У середині ХХ століття на етикетках правили бал абстракція та мінімалізм, яскраві та насичені кольори. До кінця ХХ століття в моду ввійшли експерименти, які були покликані підкреслити індивідуальність: вина, винороба, терруара або самого дизайнера. На етикетках друкувалися навіть репродукції картин, але ця ідея була не нова: її використовували Ротшильди, на винах яких були картини Пабло Пікассо, Сальвадора Далі, Марка Шагала та інших. А мати відомого художника Анрі Тулуз-Лотрека після його смерті побажала бачити на винних етикетах роботи сина.
У ХХI столітті дизайнери все частіше звертаються до мінімалізму та екологічності. Багато етикеток стали фокусуватися на сорті винограду, з якого виготовлено вино. Складні та деталізовані дизайни стали можливими завдяки цифровому друку, а також з'явилися сучасні елементи як QR-коди та доповнена реальність, які дозволяють отримати додаткову інформацію про вино. Особливий сегмент представляють дорогі дизайнерські матеріали. Плівкові, полімерні, глянсові, металізовані, золотаві, сріблясті. Ще один цікавий напрямок — реалістична імітація різних матеріалів, як дерево, шпон, корок. А на тлі глобальних тенденцій трендом стали папери із вкрапленням натуральних волокон, наприклад виноградної лози.
Щодо самих дизайнів, то політ фантазії зараз — від мінімалізму до складних картин та символічних рішень. Наприклад, італійське вино у стилі французького божоле нуво. На етикетці зображення Лева Сан-Марко. Крилатий лев є символом влади та процвітання у регіоні Венето. Вино випускається з упаковкою, прикрашеною характерним новим зображенням лева, вже 15 років.
А ось переможець рейтингу винних етикеток за версією блогу Wine Label Reviews за 2021: упаковка Vilarnau Cava переносить до Барселони. Візерунок Trencadis на обгортці пляшок відображає роботу Антоніо Гауді, що прикрашає архітектурні поверхні по всьому місту. Почуття свята переповнює ще до того, як ви відкриєте затор. Сім'я Віларнау — іспанська знать, і їхній герб також є яскравим елементом дизайну.
А ось приклад того, як на етикетки розміщують сучасні картини: Intrinsic Cabernet Sauvignon. Тільки етикетку малював для нього не простий дизайнер, а нью-йоркський вуличний художник ZIMER. Вино це не іспанське і не аргентинське, як можна подумати, а зі США.
З сучасними можливостями дизайну, маркетингу та віртуальної реальності винна етикетка може стати справжнім витвором мистецтва! Головне, не забувати і про вміст пляшки.
Альона Мінакова для Орінго