Перлова сережка, золоте шиття, рубіни й смарагди в перстнях – прикраси на старовинних портретах незмінно вражають та привертають увагу. Та все стає ще цікавішим, коли на полотні зображують того, хто створив усю цю дорогоцінну красу…
З винахідом фотокамери увіковічити себе стало значно простіше. Раніше ж потрібно було знайти відповідного художника, домовитися про чималий гонорар, витримати не одне позування – й сподіватися, що результат порадує! Недивно, що власні портрети замовляли лише заможні люди. Були серед них й майстри ювеліри…
Йоганн Мельхіор Дінлінгер, німецький Goldschmied, «золотих діл майстер», відносився саме до таких, заможних й впливових людей. Придворний майстер курфюрства Саксонії та короля Речі Посполитої Августа II, він творив у пишну епоху бароко. Золото та срібло, емаль і слонова кістка, складні скульптури та декоративні чаші – ювеліру не доводилося обмежувати себе ні в фантазії, ні в матеріалах. Одна з його робіт, золотий кавовий сервіз, включала в себе біля 5600 діамантів й оцінювалася у 50000 талерів. По цінам тих років за вартість цього сервізу можна було придбати симпатичний палац ![]()
Деталь сервізу
Втім, навіть без цієї коротенької історичної довідки, дивлячись на портрет роботи Антуана Пене, можна здогадатися, що перед нами успішний й заможній майстер. Його одяг (до речі, цікаво, що для позування ювелір обрав зручний домашній одяг) прикрашений хутром, поза владна, на темному фоні виділені обличчя та рука. Йоганн Дінлінгер з гордістю вказує на свій витвір – пишно декоровану чашу.
Зауважу, що чаша «Купальня Діани» була створена за 17 років до портрета, у 1705 році. У майстра було ще чимало часу на інші, не менш красиві речі, але залишитися у віках він побажав саме з нею. І недарма: тут є на що подивитися!
Декоративна чаша створена з халцедону (подивіться, як майстерно передана на полотні його дивна напівпрозорість). Основу вази складає емальована голова оленя, що відсилає нас до легенди про сувору богиню Діану та мисливця Актеона. Заблукавши в лісах, хлопець випадково побачив богиню в момент купання – і в покарання вона перетворила його на оленя. Мисливські пси побачили цього оленя й розірвали власного ж господаря…
Втім, чаша настільки вражає уяву, що сумний сюжет мимоволі забувається. Тендітна постать богині та путті, з яким вона грає, вирізані зі слонової кістки і ніби світяться. Цікаво, що створені вони були іншою людиною – видатним скульптором тієї доби, Балтазаром Пермозером. Працював над чашею й брат Йоганна, Георг Фрідріх Дінглінгер – він займався емаллю.
Роздивлятися деталі можна довго: тут й дивовижно натуралістичні собаки, й срібні дельфіни, пишна золота оправа, перли, діаманти, орнаменти… Понизу можна помітити напис, що схвалює обережність: DISCRETION SERT EFFRONTERIE PERD. Тож чаша мала не тільки прикрашати, а ще й повчати.
Як ви мабуть здогадуєтесь, готову чашу придбав курфюрст Август II Фрідріх за чималу суму у 8000 талерів. Вона стала першою з низки декоративних чаш, створених у майстерні Дінлінгера. Пишні, у кращих традиціях бароко, вони переказували старовинні міфи й слугували єдиній цілі: прикрашати палаци й заможні будинки.
Наразі «Купальня Діани», як і інші витвори Йоганна Дінлінгера, зберігається в Grünen Gewölbe, дрезденському музеї коштовностей. Їй судилося пережити кілька буремних сторічь, вціліти при бомбардуваннях… Та навіть якби трапилося інакше, історія чаші й ювеліра збережена на старовинному полотні, і дорогоцінне сяйво, майстерно передане фарбами, не згасає.
Ольга Орінго
LaVanda
Ср, 19/06/2024 - 13:02