Припустімо, вам із якихось причин знадобилося створити філософський камінь... ну, наприклад, срочно потрібно багато золота, або духовна досконалість, або все разом. Що робити? З чого почати? Вашій увазі пропонується унікальна алхімічна інструкція! ![]()
Отже, ви твердо вирішили, що вам потрібен філософський камінь. Хтозна для чого, але потрібен. Хоча ні, дуже навіть важливо, навіщо він вам. Якщо виключно заради збагачення - то скоріш за все у вас нічого не вийде, покоління надмірно жадібних алхіміків не дадуть збрехати. А якщо заради самовдосконалення - то можете сміливо пробувати.
Важливе попередження: всі перераховані нижче кроки і дії є реальними етапами створення філософського каменю, які практикувалися середньовічними алхіміками. Вони дійсно займалися очищенням, розчиненням, дистиляцією і всім іншим. За наслідки повторення середньовічних дослідів у сучасних квартирах автор відповідальності не несе!
Крок перший: приготуйте необхідні компоненти. А саме: сірку, втілення горючості, ртуть, втілення рухливості та "металічності" (хай би що це означало), і сіль, втілення твердості та зв'язності матерії. Немає ртуті або сірки, а сіль тільки кухонна? Не біда! Зрештою, для алхімічної роботи потрібні не стільки конкретні речовини, скільки речовини, в яких відображаються певні принципи. Інакше кажучи, ртуть, сірка і сіль в алхімії - це, скоріше, абстрактні поняття. Тож алхіміку-початківцю підійдуть будь-яка горюча матерія, будь-який метал і будь-який кристал (хоча, якщо хочете, можете заради автентичності наламати сірникових головок, розбити градусник і результати посолити).
Крок другий: розкладіть сірку, ртуть і сіль на складові компоненти. Це необхідно для очищення вихідних речовин від усякого бруду і підготовки їх до роботи (точніше, до Діла). Досвідчені алхіміки радять зробити це за допомогою вогню: нагрійте вміст вашої колби або кухонної каструлі й почекайте, доки він спершу розпадеться, а потім змішається в однорідну неапетитну темну масу. Це називається "нігредо", етап чорноти: речовини вмирають, розкладаються на частини, брудні, нечисті частини згорають або випаровуються, а чисті - залишаються. На наступному етапі їм належить стати чимось абсолютно новим... На кухні стоїть жахливий запах, а каструля або колба закоптилися? Все в порядку! Нігредо завжди пахне не дуже ![]()
Символічне зображення трьох основних речовин, що складають філософський камінь.
Крок третій: розчиніть отриману суміш, після чого забезпечте їй тривале рівномірне нагрівання. Налийте в ємність води і переконайтеся, що вміст розчинився. Після цього забезпечте нагрівання... ні, просто поставити на плиту на кілька годин не вийде. Нагрівати суміш необхідно кілька тижнів! Середньовічні алхіміки для цього закопували колбу з майбутнім філософським каменем у кінський гній. М-да, ця стадія теж пахне не трояндами. Утім, сучасні алхіміки-практики (так, такі є) використовують особливі печі-інкубатори. Немає ні коня, ні інкубатора? Можете обернути колбу грілкою. До речі, в результаті всіх цих малоапетитних маніпуляцій речовина має досягти стадії альбедо - білої стадії очищення і відновлення початкової чистоти матерії.
Крок четвертий: дистилюйте отриману суміш. Дистиляція - це перегонка при високій температурі якої-небудь рідкої або напіврідкої гидоти, на кшталт тієї, що зараз у вас у колбі. Рідина випаровується і конденсується, а все, що в ній плаває - залишається. Таким чином, рідина очищується... узагалі-то та дивна маса в колбі після дистиляції має перетворитися на "малий еліксир", або ж "живу воду", що лікує хвороби, подовжує життя і перетворює будь-які метали на срібло. Така собі репетиція філософського каменю. Вона ж - фінальна стадія альбедо.
Срібло і довге життя - це добре, звісно, але не зупиняємося! Переходимо до наступних кроків, готуємо нашу рідину до стадії "цитринітас", або ж жовтої роботи. Цитринітас - стадія насичення речовини і зведення в максимальний ступінь усіх властивих їй якостей. (Що, і запаху теж?! Ой...)
Отже, крок п'ятий, найскладніший: сублімація. Чому найскладніший, запитаєте ви? Тому що мало хто із середньовічних алхіміків міг виразно пояснити, що це взагалі таке. Якщо відкрити Вікіпедію і почитати про сублімацію, то можна дізнатися, що це процес випаровування твердої речовини в обхід рідкої стадії. Але в алхіміків сублімація могла означати в прямому сенсі що завгодно: власне сублімацію, кипіння, дистиляцію... Словом, просто нагрійте вміст своєї колби і сподівайтеся на краще.
Крок шостий: церація. Це ще що?! Усе гаразд: церація - це процес розм'якшення твердої речовини шляхом просочування її рідиною й одночасного нагрівання. Алхіміки розраховували, що внаслідок цієї дії тверда речовина стане м'якою як віск (латинською cera, звідси й назва). Якщо після дистиляції (див. четвертий крок) у вас залишилися якісь тверді рештки, змішайте їх із рідиною і спробуйте розм'якшити. Це вам не аби що, між іншим, а з'єднання двох протилежних начал, рухомого і нерухомого, легкого і важкого, чоловічого і жіночого... Провітрити потім не забудьте.
Крок сьомий: залиште суміш у спокої на якийсь час і дозвольте їй заграти. Цей алхімічний етап так і називається - бродіння. Найлегший, він же майже завершальний. Це ні що інше, як фінальна стадія, рубедо: перетворення нижчих речовин на вищу. Ура, скоро філософський камінь буде нашим! Або не зовсім...
Крок восьмий: а тепер повторіть над вашою сумішшю весь процес ще раз! Так-так, нігредо, альбедо, ось це все. Навіщо, все ж і так добре було?! А це для того, щоб посилити властивості вашого майбутнього каменю. Терпляче проробивши все знову, від очищення до бродіння, можете, нарешті, видихнути (і ще раз провітрити). Камінь готовий. Можна переходити до найостаннішої і найприємнішої стадії...
Це дивне зображення називається "рука філософа"; на ньому відображаються основні речовини і процеси Opus magnum
... але спочатку рекомендуємо перевірити отриману речовину. Згідно з перевіреною інформацією від середньовічних алхіміків, вона має бути червоною або яскраво-шафранною, важкою, розчинятися у воді й не горіти у вогні. У принципі, для початку непогано, навіть якщо у вас збігається тільки одна ознака з чотирьох.
Збігається? Чудово! Переходимо до фінального кроку під назвою "проекція". Суть його гранично проста: візьміть будь-який метал, розплавте... хм... ну гаразд, можете ще один градусник розбити, і насипте в нього порошок з отриманої речовини. Через деякий час метал має перетворитися на золото. Розповідають, нібито цей процес вдався Едварду Келлі, знаменитому британському алхіміку, і Михайлу Сендзивою, його польському колезі. Ну, загалом, і все... хм, не дуже надихаюче звучить. Гаразд, у всьому варто шукати позитивні сторони: якщо у вас не вийшло нічого перетворити на золото, значить, ви в більшості! ![]()
Так, саме такі кроки покоління за поколінням намагалися відтворити алхіміки. Зібравши їхні знання докупи, нелегко здогадатися, чому праця алхіміка була нелегкою, а подекуди і забороненою. Втім, поки дивна рідина проходила усі стадії, нерідко вдавалося відкрити щось по-справжньому корисне, наприклад, фарфор або порох... але про це поговоримо пізніше.
Женя Орінго
Lina2018
Ср, 20/09/2023 - 21:04
Оля-Оринго
Чт, 21/09/2023 - 14:09