Хостинг фотографий для пользователей Оринго
Чат с менеджером

Поставити питання

 
Ювелірний дім Орінго
0800-759-550
(безкоштовні дзвінки)

Проростаючи в наступних часах

Прадавні символи, що впродовж своєї довгої історії встигли поширитись планетою, стали частиною різноманітних релігій та культів й здобули статус архетипів, доволі нечисленні. Надто універсальним, зрозумілим та змістовним має бути образ, щоб вкоренитись у підсвідомості поколінь. І дерево якраз належить до їх числа.

На чому ж тримається розповсюдженість цього символу? І чи не власними коренями дерева буквально живлять міфи, легенди та вірування, що з’явились навколо них? На цьому тижні ми заглибились у родинні переплетіння коренів, що сягають джерел історії. Та чи можлива була б ця стійка асоціація неперервності роду з деревами, якби не особливе уявлення людства про них?

Карл Юнг у своїх дослідженнях виявив, що сучасні образи та значення дерев, до яких апелює людство, є тотожним до тих, що зустрічаються у стародавніх писаннях, міфах та поезії, про які ми не мали попередніх знань. Тож, дерево є нічим іншим як архетипом, елементом людського колективного несвідомого, символом, глибоко закріпленим у мозку людей кожної культури. Від язичницьких обрядів до перших релігійних поклонінь і складніших філософських вчень, але щоб стати частиною цієї розгалуженої системи, дерево, як об’єкт, мало чимось привабити людину. Що виділяє його з-поміж інших представників рослинного царства? Звісно, велике значення мала роль дерев, як джерела їстівних плодів — в цьому випадку його життєдайна сила поширюється назовні. Але не на кожному дереві може вирости щось смачне та поживне, та й самі дерева надто відрізняються одне від одного на різних континентах, тож має бути більш змістовна база, щоб утворився настільки потужний символ.

 

f712e834f251e1ad44c62a1c1815f170.md.jpg

Підвіс "Дерево життя"

 

Найпоширеніші зв’язки були прокладені через уявлення про ріст і розвиток. Завдяки тривалому циклу життя та чималим габаритам дерева є чудовою ілюстрацією послідовності та неперервності життя й згасання. Як з однієї маленької насінинки з’являються перші пагони, впродовж років вони набираються сил й міцності, щоб потім стати притулком й укриттям для інших форм життя і звісно, стати продовженням у сотнях таких самих насінинок.

 
4b4b6b4c78ab401c4db1c52c42225051.md.jpg
 
Сережки "Мандрагори 2"
 

Ці сталість, ріст одночасно знизу вгору та зверху вниз, взаємозв'язок листя, стебел і коріння, дивовижна здатність відроджуватися після зими або посушливих сезонів стали привабливими у багатьох культурах для порівняння з життям людини і як наслідок — існуванням цілого роду. І, можливо, саме корені, як прихований від очей (тобто в певному сенсі таємничий, загадковий), але при цьому життєво важливий орган, стали вирішальними в інтуїтивному слідуванні цьому символу.

Подивіться, як тему коріння, вкорінення, прив’язаності та спорідненості розкривають сучасні мистці, вдаючись до цього впізнаваного силуету. Хорхе Майєт навмисно наголошує на «підземному», виокремлюючи для коренів у своїх «деревних» проєктах набагато більше простору. Він ніби показую глядачеві, що видиме є лише частиною реальної картини. І нехай вас не вводять в оману квітучі гілочки, адже коріння цих дерев перебуває у незвичному для них середовищі. Так автор прокладає зв’язок з дитячими спогадами та своїм родинним корінням, переживаючи вимушене вигнання з рідної Куби.

 
eb30c33a30558210bbb9d7d901b66bd7.md.jpg
 

Колумбійська художниця Доріс Сальседо також досліджує тему міграції, проводячи паралелі з корінням дерев. У своєму проєкті вона роздумує над сталим виразом «пустити коріння». Так ми зазвичай кажемо, щоб висловити бажання зробити місце своїм, незалежно від того, чи купуємо ми будинок, чи вирішуємо жити в одному місці протягом багатьох років. Відчуття спільноти, родини, перебування в оточенні власних речей, відчуття безпеки та захищеності допомагають сформувати уявлення про дім, яке викликає безліч емоцій та асоціацій, особливо якщо якогось із цих основ бракує. У монументальній інсталяції художниці сотні дерев, яким надали впізнаваний силует будинку з щільними стінами, поступово перетворюються на хащі, тож ця концепція залишається туманною.

 
d4fe15fc7576e994cf8d078fb34f0ae6.md.jpg
8395b8f81188e0edc0b006505c79201e.md.jpg
 

Художник Джузеппе Лікарі створив з коренів дерев величезні люстри. Відвідування його виставки чи не єдина можливість помінятись місцями з деревами та опинитись не над, а під їхніми коріннями. Деякі гості намагались максимально відчути новий рівень взаємодії з земною твердю і просто лягали на підлогу. За задумом художника, цей прихований світ мав стати лінзою, дзеркалом, в якому люди можуть побачити простір, який вони займають у світі.

 
6df04010ec776071a6bbabffff702808.md.jpg
 

Дерево як ієрархія світобудови, протиставляння життя хаосу та місце, де зустрічаються минуле, теперішнє й майбутнє, в буденному уявленні напрочуд точно демонструє реалії людського буття. І опікуючись формою крони, смаком плодів гармонійним поєднанням з ландшафтом, все ж важливо пам’ятати про міцність наших коренів.

 
9f764f713627411e1b6fbb0ec8b1de8f.md.jpg
 
Парні каблучки "Поєднані долі"

 

Наталія Орінго

Soko_Lova
Пт, 20/06/2025 - 11:58

Дякую за чудову статтю й цікаві знахідки. Я сама особисто дуже люблю дерева й не раз намагалася уявити, яке коріння у кожного дерева. Здається, те, що ми бачимо над поверхнею землі, є невеликою частиною того, що знаходиться під землею... Адже дереву потрібна велика сила, щоб протистояти вітрам та негоді. А ще зовсім недавно згадувала про ці каблучки. Вони доступні для замовлення?
Наталья Оринго
Сб, 21/06/2025 - 13:33

Дякую, Людмило Валеріївно! На жаль, наразі ці каблучки недоступні.