Що таке стереотипи? Вікіпедія вчить нас, що це заздалегідь сформована людиною розумова оцінка чогось, яка може відбиватися у поведінці. Це певний тип сприйняття, до якого ми звикли. І в темі алкоголю стереотипів більш ніж достатньо!
Цілком необов'язково стереотипи бувають негативними. Але їх наявність найчастіше говорить про нестачу досвіду, а в темі алкоголю ще й про низьку культуру пиття. На жаль, поки що далеко не всі, хто вживає алкоголь, цікавиться його культурою та правильним вживанням — але таких людей все більше. Особливо на тлі військових подій та бажання підтримати наших виробників, у людей виросло бажання розбиратися в українському вині, дізнаватися про нього більше. Тим більше, що виробники у нас гідні! Але гендерні стереотипи все ще витають у винному просторі. Вважається, що алкоголь поділяється на чоловічі та жіночі напої: але ця думка сформувалася на пострадянському просторі із зазначеної вище причини. Якими найчастіше бувають гендерні стереотипи у алкоголі?
Стереотип 1. Жінки віддають перевагу вину. Звичайно, це твердження виросло не на порожньому місці: у побутових гуляннях і мною, і багатьма було помічено, що жінки набагато рідше п'ють міцні спиртні напої. Але тепер це далеко не завжди так. Розширилася не лише винна спільнота, а й спільнота любителів віскі, а серед них чимало жінок. А в таких країнах, наприклад, як Ірландія чи Шотландія, пити віскі для жінки — звичайна річ. Що ще цікаво, у віскі суспільстві теж є свої стереотипи: вважається, що дами воліють віскі м'якший, ароматніший, а чоловіки — різкий і бочковий міцності. Але й це не так! Часто жінки краще знаються на нотах і тонах саме острівного віскі, того самого відторфованого, який смаком і ароматом нагадує палену гуму та кирзові чоботи.
Стереотип 2. Чоловікам не личить пити ігристе. А якщо рожеве вино — то зовсім кошмар! Насправді це відсутність саме інформації та культури пиття. Адже пригадаємо: ще сто років тому в Європі ігристе зовсім не вважалося лише напоєм для жінок. На батьківщині шампанського, у Франції, це й досі напій королів, символ приналежності до елітного класу, а не показник жіночності. Загалом, якщо говорити про гендерні стереотипи в алкоголі, в Європі їх набагато менше саме через більш розвинену винну культуру. Зараз у нас все більше чоловіків-сомел’є проводять дегустації, і на них присутні далеко не тільки жінки: і з задоволенням чоловіки п'ють і розе, і ігристе.
Стереотип 3. Жінки воліють "солодке". Сюди відноситься як думка про те, що жінкам краще купувати напівсолодкі вина, так і переконаність у прихильності жінок до лікеру. Насправді за останні 50 років уподобання змінилися через популяризацію культури пиття. Все більше людей (і чоловіків, і жінок) вибирають сухі вина, тому що вони відкривають шлях до вивчення багатства смаків вина, тренують рецептори, та й містять менше цукру (це для тих, хто піклується про кількість цукру у своєму раціоні). А ось лікери взагалі пішли в коктейльну історію, і хоч вони й зустрічаються в домашніх барах, все частіше їх використовують для створення домашніх коктейлів, а не обов'язково жінки цідять їх з чарочки за прикладом Еркюля Пуаро.
Стереотип 4. Горілка – напій для чоловіків. Цікаво, що статистичних даних, які підтверджують це, немає. Є безліч статистик щодо “найпитливіших країн світу”, але в них вказується алкоголь взагалі, а не конкретні напої. Більше того, якщо говорити про ситуацію в Європі, то чоловіків, які випивають, там більше ніж жінок ще й за рахунок напливу мігрантів — адже в мусульманських країнах алкоголь заборонений. І як із цього вивести статистику вживання чоловіками горілки? Я думаю, "ноги" цього стереотипу ростуть також на пострадянському просторі з досвіду оточуючих алкоголіків, що п’ють дешеву горілку і сивушний самогон.
Що стосується горілки, тут є ще один стереотип, який вже не прив'язаний до гендеру: горілка є напоєм нижчого сорту, для алкашів та маргіналів. Навіть серед тих, хто мало розуміється на алкоголі і щиро приймає азербайджанський бренді за "коньяк" вважається, що куди елітарніше звучить фраза "підемо вип'ємо по віскі" або "по коньячку", ніж "давай вип'ємо по горілці". Погодьтеся, останнє звучить не надто. Але за це треба сказати “дякую” насильницькій алкоголізації населення ще за часів російської імперії, яка відбилася і продовжує відбиватися на різних верствах нашого суспільства. У алкогольному світі тема горілки не така маргінальна, безліч марок випускають елітні продукти, які дійсно відрізняються смаком і ароматом. Уявити дегустацію горілки, мабуть, складно, а ось мати в домашньому барі пляшечку Koskenkorva для коктейлів — цілком приємно.
Одна з основних причин схильності до стереотипів — відсутність знань про свої смаки. Звідси ростуть забобони "віскі весь однаковий", "сухе вино все кисле": часто люди просто не знайомі з багатством смаків і навіть не здогадуються, що їм подобається ламбруско або розе з піно нуару, а не звичний дешевий напівсолодкий каберне совіньйон. Варто зробити крок у вивчення своїх уподобань — і стереотипи розвіються димом. У будь-якому випадку, в якому б суспільстві ви не опинилися, за яким столом чи на якій дегустації, найпростіший і найвірніший спосіб уникнути стереотипів — бути відкритим усьому новому, знати свої смаки та поважати смаки інших. Тоді й будь-яке застілля буде на радість!
Альона Мінакова для Орінго
Nifli
Пт, 13/10/2023 - 12:49