Хокку, або хайку - що, по суті, одне й те саме - найвпізнаваніший образ японської поезії. Короткі, стислі поетичні сентенції давно вже улюблені за межами Японії. Давайте подивимося на них трохи уважніше і постараємося зрозуміти, в чому ж їхній секрет.
До речі, хокку чи хайку? Як правильно? Строго кажучи, і так, і так. Щоб зрозуміти, як же ці вірші правильно називати, слід трохи заглибитися в історію літератури. Так ось, спочатку ніяких хокку в японській поезії... не існувало. Були танка - п'ятирядкові вірші, філософсько-ліричні, із суворими канонами і правилами. Цих самих канонів було стільки, що вивчити всі їх як слід могли тільки аристократи, у яких на це був час. Танка багато століть слугували взірцем класичної поетичної форми.
Що таке взагалі танка? Це п'ять рядків і тридцять один склад. Між третім і четвертим рядками - цезура, виразна пауза для більшої краси. А що таке хокку? А це перші три рядки перед цезурою, які відвалилися і перетворилися на окремий вірш. Так, саме так! Саме слово "хокку" так і перекладається - "початкові рядки". А як так вийшло взагалі? Річ у тім, що в середні віки серед японських інтелектуалів і поетів з'явилася розвага під назвою "ренга" - "зчеплені строфи". Один поет вимовляє три перші рядки майбутнього танка і пропонує продовжити. Другий продовжує двома рядками - виходить вірш. А потім перший (або третій-четвертий-п'ятий, залежно від величини компанії) знову вимовляє три рядки на додаток до двох попередніх. І виходить зовсім новий вірш!.. І так до нескінченності, поки не набридне. Ось класичний приклад із Середніх віків:
Відкрита вітрам і дощу,
Стоїть убога хатина...
Недовговічний притулок!
Вінець самотнього життя -
Створено збірник віршів!
Старий перечитав вірші.
Здригнулися спогади...
Скільки разів він кохав!
Кінець один для поета:
Злидні в закутку глухому...
Чому - і сам не зрозуміє! -
Ковтає він рідке вариво,
А сльози в горлі стоять...
У будинку, де немає господаря.
Така широка спорожніла підлога!
Чухаючи долоню,
Сидить самотній сторож
У тіні вишневих квітів.
На фото: підвіс "Ханамі 2"
Порозважайтеся і з'єднуйте двовірші та тривірші між собою - вийде мозаїка з абсолютно різних віршів.
А ось вам більш сучасний приклад:
катаємося по колу
у порожньому трамваї
знову і знову тону
у бездонному озері
твоїх очей
бабине літо, а всюди
тільки запах полину
відмітка в закордонному паспорті
перемішуються
свої-чужі вітри
з кафе доносяться
звуки чорного блюзу
Загалом, ви самі бачите, що з мозаїки дво- і тривіршів можна зібрати багато чого цікавого. Цілком передбачуваним виглядає те, що один з елементів ренгу - трирядковий - у якийсь момент вирішив зажити самостійним життям. Взяв собі ім'я "хокку" і вирушив завойовувати світ...
А "хайку" - це його друге ім'я, що з'явилося наприкінці XIX століття. Його запропонував поет Масаока Сікі, щоб не плутати рядки з ренгу і самостійну літературну форму. Сам Сікі теж був майстром хокку-хайку - зворушливих, тонких і сумних, і водночас - сміливим реформатором жанру, майже японським футуристом:
Прохолодно біля воріт!
Зірок імена називає
Незнайомий мені чоловік.
***
У місто селянин
Прийшов милуватися вишнею,
А його обікрали!
***
Ти залишаєшся,
Я йду - дві різні
Осені для нас.
На фото: підвіс "Хебі"
Так, зачекайте, перш ніж оцінювати реформаторство Сікі, варто познайомитися з каноном. Потрібно ж нам розуміти, що такого він реформував! Тож поговоримо трохи про правила складання хокку.
Правило перше - стислість і ємність. Жодних зайвих слів! Тільки суть, тільки концентровані думки та почуття. Зрештою, вам треба все це запхати в три рядки і плюс-мінус сімнадцять складів - канонічний розмір перших рядків танка.
Навіть дикого кабана
Закрутить, понесе з собою
Цей зимовий вихор польовий!
(Басьо)
Правило друге - тільки теперішній час! Ніяких спогадів про минуле і планів на майбутнє! Хокку описує безпосередні почуття і думки в конкретному моменті. Свого роду дзенська практика зосередження на сьогоденні. Тож забудьте про минуле і майбутнє, і на момент вигадування хокку повністю пориньте в поточний момент.
Паперове сміття
Квітами півонії прикинулося
Під покровом листя.
(Ісса)
Правило третє - сезонні слова. По-японськи "кіго". Для японців зміна пір року, та й узагалі сезонність - штука вкрай важлива. Тому в хокку необхідно дати натяк на те, в який саме сезон відбувається дія. Наприклад, якщо у вірші згадуються сніг, холод, опале листя - значить, справа відбувається взимку. Якщо дощ, цикади або шкільні канікули - влітку. І так далі. Кіго - штука обов'язкова! І деякі поети дуже оригінально обігравали ці самі кіго у віршах, де сезони і погода, здавалося б, узагалі ролі не мають.
За колосок ячменю
Я схопився, шукаючи опори...
Як важка розлука мить!
(Басьо)
Це любовний вірш, говорить він про тяжкість розлуки - але й тут є кіго! "Колосок ячменю" - вказівка на літо.
Або так:
Літні трави!
Ось вони, воїнів полеглих
Мрії про славу...
(Басьо)
Ну явно не про сезон же... А кіго є - "літні трави", канон на місці. А ось ще одне:
Це мій власний сніг!
Яким він здається легким
На плетеному капелюсі моєму!
(Кікаку)
А тут кіго знайдіть самі
Ось основні правила хокку, яких за різних часів то дотримувалися, то обігравали, а то й напряму порушували особливо сміливі поети. Найвидатнішим поетом, який спеціалізувався саме на хоку, був Мацуо Басьо. 1681 року він написав ось такий вірш:
На голій гілці
Ворон сидить самотньо...
Осінній вечір!
На фото: каблучка "Моногатарі"
Це маленьке хокку моментально стало неймовірно відомим. Воно було цілком закінченим і самостійним, і довело, що хокку - не просто літературна гра, а самостійний і цікавий жанр. Можна сказати, що Басьо задав моду на хокку. У нього було безліч учнів, які підтримали і зміцнили нову форму. Завдяки Басьо, його учням і послідовникам, хоку швидко стало дуже популярним жанром. Настільки популярним, що приблизно 150 років потому його чарівності піддався Хендрік Доефф, голландський торговий комісар. Доефф багато років провів у Японії і настільки добре вивчив мову, що... почав писати хокку. Він відомий як перший європеєць, який освоїв цей жанр. Писав він їх, ясна річ, японською, з дотриманням усіх канонів віршування.
Позич мені руки,
Що блискавок швидше -
Голову вкрити.
***
Весняний вітер.
Туди-сюди поспішають
Корабельні шлюпки.
На жаль, повернувшись з Японії до рідного Амстердама, Доефф цілком занурився в комерцію і хокку закинув. А шкода.
До речі, про голландців. Голландці-торговці довгий час були єдиними європейцями, яким дозволено було відвідувати Японію. Для самих японців вони були неймовірною екзотикою, втім, не настільки сильною, щоб не потрапити до хокку. Так-так, ось вам пара віршів про голландців:
Зрозуміє без перекладача
Голландський капітан
Дзвін у Котуте.
***
Навіть голландці
Милуються квітами -
Сідлайте коня!
І на завершення пара хокку від Кобаясі Ісса - поета-класика, який примудрявся поєднувати піднесену красу з простими матеріями:
Ніжним в'юнком
Ніс витирає стара,
Голосно сякаючись.
***
Товстий кіт,
Ліниво хвостом ворушачи,
Дражнить метеликів.
***
Тихо, тихо повзи,
Равлик, по схилу Фудзі
Вгору, до самих висот!
На фото: каблучка "Равлик"
А що ви думаєте про таку поезію? Чи є у вас улюблені хокку?
Женя Орінго
valeriya
Чт, 13/04/2023 - 17:08
0672955737
Чт, 13/04/2023 - 19:51