Ворожіння, чари і решта магічних ритуалів – неймовірно родючий грунт для літератури. Пригадаймо сьогодні найцікавіші з них, описані в українських книжках.
Насправді, всіляка містика дуже й дуже часто трапляється в книжках – і як самостійний елемент рухання сюжету, і як екзотична приправа для присмачування. В українських вузах студенти-філологи навіть окремо вивчають такі речі – в Києво-Могилянській академії викладають курс «Магія в українській літературі», а в харківському Каразінському університеті я свого часу особисто проходила курс «Українська демонологія».
Читав його нам письменник-фантаст Андрій Валентинов, і кожна лекція була просто окремим перформансом! Наприклад, перш ніж розповідати про вампірів, пан Валентинов окреслив собі безпечне місце крейдою. Подейкують, на інші лекції він і з часничиною приходив… ![]()
Та я трішки відхилилася від теми. Тож де в українській літературі ворожать і дізнаються майбутнє? Де живуть відьми й мольфарки? Перша книга, про яку я згадала – це магічний сюрреалізм від Тані Малярчук, збірка оповідань «Згори вниз. Книга страхів». Карпатські гори й ліси, села з їхніми відьмами, чортівня, яку творять люди, і абсолютно людські вчинки, які творять чорти. Почитаєте – й дізнаєтеся, чому треба було спалити білий капець, який на весіллі виявився без пари, як звуть справжню карпатську відьму, чому вуйни клали в молоко жабу… А крім того, там є й цілком безмагічні речі, як-от «Леся і її стоматолог».
Коли невдовзі … Каська несла з криниці воду, я висунулася з вікна і крикнула їй навздогін:
- Відьма!
Каська пильно-пильно подивилась мені в очі з усією ненавистю, яка тільки може вміститися в такому невеличкому світі, і сказала:
- Ну і що?
Звісно, треба згадати й ворожку Мавру з повісті Ольги Кобилянської «У неділю рано…». Циганка Мавра, яку колись покинув її табір, живе собі біля гори Чабаниці і займається ворожіннням у своїй колибі. Та якось наворожила вона собі великого лиха… Собі і вихованиці Тетяні. А далі все як в пісні – «у неділю рано зілля копала, в понеділок — переполоскала, як прийшов вівторок — зілля ізварила, у середу рано Гриця отруїла». Є в повісті й інші ворожіння, наприклад, пускання вінків на Купала чи кидання зерна.
Вернувши до хати, вона розклала знов огонь. Що мала робити? Взялася передусім ворожити зерном-кукурудзою. Чи було оце вночі в неї добро чи лихо?
Не доворожилася.
Зерно не падало в пару. Скільки і змішається, не кине вона ним, а воно все не в парі укладається. Все не до рівного числа...
Менше за попередні дві відома книжка Володимира Терена "Ворожіння на ягнятку". В ній йдеться про берберів, розсипаних на просторах Африки, про їхню волю, свободолюбність, таємничі традиції... Саме там під час подорожі до Тунісу раптом постає давній Карфаген, і юна берберка ворожить мандрівникові на ягнятку. Головний герой - сучасний українець, і тим чіткіше в романі постають паралелі між берберами й українцями. Стрінуться й образи чудотворців та ясновидців, що нібито уміють воскрешати мертвих. Та є тут трохи й сучасної України, що бореться за свою свободу, грузнучи в сьогоденні, немов у сахарських пісках. Про твір Терена схвально відгукувалися багато письменників, зокрема високо оцінила роман Галина Пагутяк.
То була дівчина, молода й гарна, а через те, що навколо голови й на грудях у неї лежали в кілька рядів намиста зі срібних монеток, неважко було зрозуміти, що вона берберка. І навіть була на ній картата плахта, перехоплена поясом, як це носили берберські дівчата.
Берберка тримала на руках ягня, і воно було біле, як молоко.
... Я дав динар, і берберська ворожка мені теж сказала: «Бери!». І тільки-но я простягнув руки, як те ягнятко саме подалося до мене, одразу пішло на руки і вмостилося біля серця, наче й давно цього чекало. І дивно, – від його тихої ніжності зробилося мені так добре, як ще не було ніколи.
Тоді берберка сказала, що до мене прийде любов, як біле ягня.
Самопроголошена головна відьма країни серед літераторів - Лада Лузіна. Її серія "Київські відьми" мала неабиякий попит і популярність, і досі розбудова київського міфу посідає чільне місце в її творчості. Але нас зараз цікавить збірка "Я+Я, или Крещенские гадания". Іванна Карамазова, відома київська відьма, приймає у себе дівчину, що на Водохреща наворожила в дзеркалі... саму себе. Цікава метафора любові до себе в прямому сенсі. Знаєте, як кажуть - я другу половинку не шукаю, я від початку народилася цілою! От щось таке відбувається і з головною героїнею Лузіної. Я не дуже раджу слідувати шляху, яким вона йде, відшукуючи ту любов до себе, але почитати книгу як розважальне легке чтиво цілком можна. Особливо на Святки. Заодно дізнаєтеся декілька корисних способів поворожити ![]()
Нам было по пятнадцать: мне, Ларе и Лоле. Родители последней ушли на всю ночь к друзьям, и мы сидели на ковре заповедной родительской спальни, охваченные лихорадкой надежд, романтикой снегопада и генетической памятью предков. Кровь наших далеких прапрабабушек, чьих имен мы даже не знали, могилы которых на неведомых нам кладбищах давно уже сровнялись с землей, пульсировала в жилах: Крещенье метелило за окном. И подобно кошке, бросающейся ловить мышь лишь потому, что так поступали сто тысяч ее предков - нас обуревало желание гадать.
Звісно, продовжувати цей список можна ще і ще. А яких ворожок і чаклунів з української літератури пригадуєте ви?
Анастасія Орінго ![]()
slivka178
Пт, 14/08/2020 - 16:52
Анастасия Оринго
Пт, 14/08/2020 - 16:58
- А ти знаєш, що робити, аби молоко не кєсло?
- Що?
- Став його у відро з холодною водою. А якщо не бридиссі, то ліпше кинь у молоко жабу. Ади, злови якусь малу жабу і кинь в молоко.
- Я бриджуся.
- Та чого сі бридити, якщо жаба то таке саме що і молоко? То всьо одна природа.
- Може, якщо жабу добре помити… А вона не кусає?
- Жаба?
- Я чула, що є такі жаби, які кусають.
- Хто тобі таке казав? Де ти могла таке почути? То всьо брехня. Жаби не кусають. Хіба коли яка відьма на ню сі оберне.
slivka178
Пт, 14/08/2020 - 17:19
a.menzerova
Пт, 14/08/2020 - 17:41
Анастасия Оринго
Пт, 14/08/2020 - 18:10
Kitty04
Сб, 15/08/2020 - 11:31