Хостинг фотографий для пользователей Оринго
Чат с менеджером

Поставити питання

 
Ювелірний дім Орінго
0800-759-550
(безкоштовні дзвінки)

Про захист прав вітчизняних споживачів

Копіюємо з Фейсбуку дуже цікаву та корисну статтю Дмитра Вікторовича Видолоба, президента Союзу ювелірів України. Можливо, це складнувата інформація, але ми вважаємо, що кожен покупець повинен чітко розуміти межі своїх прав та методи іх відстоювання. 

 

"Сьогодні 33-й рік поспіль весь світ відзначає День захисту прав споживачів.

15 березня 1961 року Президентом США Джоном Кеннеді під час виступу в Конгресі були сформульовані чотири головних права споживача:
- право на безпеку;
- право на якість товарів і послуг;
- право на достовірну інформацію про них;
- право захищати свої споживацькі претензії в суді.
Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.

Ми всі - споживачі, і тому питання захисту наших прав завжди буде актуальним. Але радше для нас самих, ніж для держави.

Як захищаються права споживачів в Україні?

Статтею 42 Конституції України визначено, що держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

У 1992 році був прийнятий Закон України "Про захист прав споживачів", але на даний час центральний орган виконавчої влади з питань захисту прав споживачів - створена ще понад півтора роки тому Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів - діє лише номінально. Новий Голова Держпродспоживслужби Володимир Лапа одночасно є головою комісії з реорганізації ліквідованої урядом Держспоживінспекції України. Апарат нової служби фактично не сформований.

В умовах відсутності de facto державного контролю у сфері захисту прав споживачів, телевізійні проекти на кшталт "Ревізору" та інших, інформують споживачів про наявні ризики більше та ефективніше, ніж уповноважені державні органи, хоча роблять це вельми вибірково.

Мені далеко ходити не треба, адже, як звичайному споживачеві, самому доводиться не частіше, ніж було, а постійно, щоденно придивлятися до маркування продукції, термінів її придатності в улюбленому супермаркеті в центральній частині Києва, де скуповуюсь впродовж понад 12 років, і часто вимагати в менеджерів відділів прибрати з полиць продукцію невідповідної якості або такої, термін придатності якої минув. Вони вже звикли до моїх зауважень і прибирають прострочені продукти одразу, не повертаючи їх більше у продаж наступного дня.

Ще цікавіше виглядає ситуація з державним контролем за якістю розміщених на ринку ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. Його зовсім немає!!! Функції захисту прав споживачів ювелірної продукції 2014 року були передані від ліквідованої Державної пробірної служби України новоствореній Держпродспоживслужбі, яка досі не запрацювала. Звільнені з посад професійні контролери-ревізори ліквідованої служби працюють зовсім в інших сферах. У таких умовах нам, як Союзу ювелірів України, доводиться дедалі частіше розглядати скарги споживачів і вирішувати спірні ситуації між споживачами та постачальниками замість уповноваженого державного органу.

До моменту ліквідації Державної пробірної служби України обсяг виявлених підробок на ринку становив лише 0,0137% від загального обсягу розміщеної на ринку ювелірної продукції ! До 2014 року включно практично не було підстав сумніватися в належній якості ювелірних виробів, розміщених на ринку.

Що має знати споживач ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, і які особливі права він має ?

1. Ювелірні вироби належної якості обміну та поверненню не підлягають - це норма постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. №172.

При цьому абсолютна більшість продавців ювелірної продукції йдуть на зустріч споживачеві, який звернувся з питання заміни виробу на інший, який так само має належну якість - можливо, не підійшов за розміром, не сподобався тощо. Питання повернення коштів за раніше придбані ювелірні прикраси належної якості вирішується дещо по-іншому задля того, щоби запобігти недобросовісному безоплатному тимчасовому використанню прикрас (безоплатному прокату). Наприклад, подібні оборудки частіше за все окремі недобросовісні клієнти намагаються проводити напередодні випускних вечорів, і тому в таких ситуаціях вирішується питання про належну якість проданого виробу.

2. Торгівля ювелірними виробами без відбитків державного  пробірного клейма України або документів, що підтверджують їх якість, забороняється.

3. Покупці повинні забезпечуватися необхідною, доступною та достовірною і своєчасною інформацією про ювелірні вироби. Продавець повинен надавати покупцю кваліфіковану консультацію під час вибору товарів та зобов'язаний передати йому ювелірні вироби, які за якістю відповідають вимогам нормативних документів.

4. Покупець має право на вільний вибір товару, перевірку його якості, комплектності, міри, ваги та ціни. На вимогу покупця продавець зобов'язаний надати йому контрольно-вимірювальний прилад і документ, що підтверджує ціну товару.

5. Вибрані покупцями товари можуть зберігатися в торговельному підприємстві за домовленістю з відміткою часу наступної оплати на виписаному продавцем товарному чеку. Після закінчення встановленого часу невикуплений товар надходить у продаж.

6. У разі виявлення протягом двох років з дня покупки:

1) недоліків ювелірного виробу покупець має право вимагати пропорційного зменшення ціни виробу, безоплатного усунення його недоліків в розумний строк або відшкодування витрат на усунення недоліків виробу;

2) істотних недоліків ювелірного виробу, які виникли з вини виробника (продавця), або фальсифікації такого виробу, що підтверджені у випадках, визначених законодавством, висновком експертизи, покупець має право в порядку та у строки, встановлені законодавством, на підставі договору за своїм вибором вимагати від продавця (виробника):

- розірвання договору та повернення сплаченої за виріб суми;

- заміни виробу на аналогічний з числа наявних товарів.

7. Суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний прийняти ювелірні вироби неналежної якості у покупця і задовольнити його вимогу на підставі письмової заяви. Заява подається у двох примірниках (один залишається у суб'єкта господарської діяльності, другий - у покупця). На примірнику, що залишається у покупця, обов'язково повинно бути зазначено: найменування ювелірного виробу, прізвище та посада особи, що прийняла ювелірний виріб і заяву, її підпис, дата прийняття заяви, штамп (печатка) суб'єкта господарської діяльності.

У разі коли необхідно визначити причини втрати якості виробів, суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний у триденний термін з дня одержання письмової заяви від покупця направити цей товар на експертизу. Експертиза провадиться за рахунок суб'єкта господарської діяльності згідно з Законом України "Про захист прав споживачів". 

УВАГА ! Не всі державні установи уповноважені законом здійснювати експертизу державних пробірних клейм та оцінювати якість ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. У випадках спірних ситуацій звернення до не-уповноважених законом органів - інститутів судових експертиз, третіх осіб - учасників ювелірного ринку, як незалежних експертів тощо - є недоцільним і може бути опротестоване.

Відповідно до частини 3 статті 15 Закону України "Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними", Міністерство фінансів України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного пробірного контролю, та підпорядковані йому казенні підприємства пробірного контролю (КППК) здійснюють експертизи дорогоцінних металів, виробів з них, вставок дорогоцінного каміння, музейних предметів, які містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, відбитків пробірних клейм та оцінку дорогоцінних металів, виробів з них, вставок дорогоцінного каміння. Такі експертизи є безоплатними. За офіційними даними Мінфіну, у 2015 році жодної подібної експертизи проведено не було.

У разі необхідності звертайтеся з питань проведення експертиз до Міністерства фінансів України, вул. Межигірська, 11, м. Київ, 04070."

RURORU721
Пт, 18/03/2016 - 01:09

Спасибо. Нужно.
Ludmil@
Пт, 18/03/2016 - 12:07

Дуже цікаво. Дякую.