Хостинг фотографий для пользователей Оринго
Чат с менеджером

Поставити питання

 
Ювелірний дім Орінго
0800-759-550
(безкоштовні дзвінки)

Яскравий і простий Сергій Жадан

Втр, 05/03/2019 - 11:50 #1

Яскравий і простий Сергій Жадан

Ласкаво прошу до Літературної вітальні!
 
Поет, прозаїк, перекладач, активіст, співак, актор, сценарист… Це все про Сергія Жадана, гостя сьогоднішнього випуску Літературної вітальні Орінго. Один з найвідоміших не лише в Україні, але й за кордоном, вітчизняних письменників, твори якого перекладено тринадцятьма мовами. Його мова проста й невимушена, він тримає сучасний нерв та не боїться говорити прямо. Саме за це його вірші до вподоби студентам і домогосподаркам, школяркам та пенсіонерам, класикам та авангардистам…
 
dfc0e29334bc4c117fc4b32a01881f59.md.jpg


Сергій народився у Старобільську Ворошиловградської (Луганської) області в україномовній родині. Отримувати вищу освіту Сергій вирушив до Харкова, де й закінчив Харківський державний педагогічний університет, факультет українсько-німецької філології. Щойно переїхавши, влився в літературний рух, зокрема у 1991 році був організатором «Червоної фіри», неофутуристського угруповання. Тож не дивно, що дисертацію захищав теж з неофутуризму, за творчістю Михайля Семенка.
 
ccc8ec5db7a4d0f57134a42281bf255d.jpg

 
Перша поетична збірка Сергія Жадана вийшла в 1995 році, це був «Генерал Юда». А перша прозова — «Депеш Мод», у 2004 році. З 2000 року Сергій є віце-президентом Асоціації українських письменників (АУП). У 2010 році роман «Ворошиловград» став книжкою року за версією Бі-бі-сі. Остання збірка «Антена» вийшла у 2018 році, куди увійшли свіжі вірші, написані за останні два роки. Так звучить коротка біографія Жадана. А поза цими датами — довга історія становлення письменника, українського письменника у середовищі, не завжди сприятливому для української літератури.

Сергій живе й працює в Харкові, при цьому встигає брати участь у літературних подіях у столиці й на заході країни, також у Європі. Критика завжди відзначала його вміння говорити просто й дохідливо, знаходити спільну мову з простою й освіченішою аудиторією. Колись широкі маси знали Сергія Жадана як людину, яка ледь не першою почала вживати в друкові ненормативну лексику й просторіччя. Зараз ця риса перестала бути визначною для його творчості, але лишилася тим містком, який Сергій прокладає між собою й аудиторією. Подобається чи ні, але, схоже, це відмінно працює.
 
9396181f9c8645fc4de23c7cecc7a06e.md.jpg


Громадська позиція Сергія — активна й зрозуміла. У часи Помаранчевої революції він був комендантом наметового містечка, а в Революцію Гідності, окрім іншої діяльності, записав відео, де просто на камеру стверджував, що українці не є екстремістами.
 
fdebbfddb625c4bf042119a195b06039.md.jpg


Разом з гуртом «Собаки в космосі» він гастролює містами України та західної Європи, і їхні концерти говорять про позицію Жадана красномовніше за будь-які інтерв’ю й виступи. Проект «Жадан і Собаки» часто буває на Луганщині й Донеччині. У 2016 році за «Месопотамію» він отримав літературну премію Президента України «Українська книжка року». Грошову винагороду Сергій передав до дитячих садків та інтернатів Луганщини.
 
9d12c4d4f3b0228a5d68ad4af6bb178c.md.jpg

 
«Я дуже люблю повторювати одну думку, мабуть не дуже мудру, але вона мені подобається. Насправді я пишу одну книгу, займаюся цим уже 25 років. А це все – просто окремі сторінки цієї книги».
 
ecb13d4281617ee8b8f19e2d1de15afa.md.jpg

 
***
Добре, добре, знищуй листи,
стирай номери, пали мости,
просто стирай, просто громи,
ми вдосталь мали цієї зими.
Знищуй коди, знищуй замки,
теплі промені серед ріки,
знищуй підозри, знищуй сміх,
довіра сходила на нас усіх,
тому знищуй те, що дісталось тобі,
те, що вигадалося в боротьбі,
те, що втратилося без жалю,
те, що я і дотепер люблю.
 
Стирай адреси та імена,
ти й далі лишаєшся така одна,
таких як ти важко знайти,
пали ці нікому не потрібні мости,
пали книги, пали словники,
готельні чортові рушники,
постіль зі слідами чорнил,
ошмаття прапорів та вітрил,
знищуй голос, знищуй слова,
ти далі будеш так само жива,
знищуй усе, що створила сама.
Все буде добре. Триває зима.
 
Забудь кожен із осінніх домів,
забудь усе, що я умів,
забудь усе, що вміла ти,
пали ці обірвані мости,
випалюй сліди поразок і втрат,
раптом захочеш повернутись назад,
раптом згадаєш собі ще раз,
після всіх проклять і образ,
як добре було, як нестерпно було,
як тебе нищило і вело,
як це торкалось твоїх основ,
як просто все це почати знов.
 
Тому краще знищуй, краще пали,
неважливо хто, неважливо коли,
неважливо навіщо, неважливо з ким.
В тебе попереду ще стільки зим.
 
***
Пливи, рибо, пливи –
ось твої острови,
ось твоя трава,
ось твоя стернова:
править твій маршрут,
шиє тобі парашут,
пасе тебе в глибині
при своєму стерні.
 
Коли зелені зірки
падають в гирло ріки,
тоді твоя стернова
промовляє слова:
це ось – мої сни,
це – рибальські човни,
це – ніч, це – течія,
це – смерть, певно, моя.
 
Життя – це тиша й сміх.
Його стане на всіх.
Його вистачить всім –
всім коханням моїм.
Тому лети, рибо, лети –
я знаю всі мости,
знаю всі маяки,
роблю все навпаки.
 
Лише твої слова,
лише таємниці й дива,
лише сповідь і піст
в одному з портових міст.
Кохай, рибо, кохай,
хай безнадійно, хай,
хай без жодних надій –
радій, рибо, радій.
 
Любов варта всього –
варта болю твого,
варта твоїх розлук,
варта відрази й мук,
псячого злого виття,
шаленства та милосердь.
Варта навіть життя.
Не кажучи вже про смерть.
 
***
Коли вона повернулась, ближче вже до зими,
всі свої літні речі вимінявши на квиток,
в теплих її кишенях ховались портові дими,
а кров мала колір висушених
трояндових пелюсток.
 
І я гортав її книги в перці, кориці й вині,
і слухав собі неуважно, як вона залива,
і як виростають у темряві, зріючи на глибині,
чорний камінь вугілля,
зелена рослина трава.
 
І сонце повільно скочувалось під тиском своєї ваги,
і вона розсипала борошно, мов дзвінкий порошок,
і чекала кожного вечора коли вже підуть сніги,
але сніг, на відміну від неї,
так тоді й не пішов.

***
Цілий місяць вони стояли при цій ріці.
Цілий місяць ріка була нерухома й близька.
Не можна було палити вогонь, і мовчали курці.
І з цього боку стояли війська.
І з того боку теж – стояли війська.
 
Чорна ріка,
тече собі чорна ріка.
Важко бути з нею так довго разом.
Яка вона в серпні глибока, яка в’язка.
Якою вона буде, коли впаде в Азов?
 
Чути було, як у темряві працюють серця.
Ніхто не знав, що буде наприкінці.
І течією з півночі їм принесло мерця –
непоквапливого, як усі мерці.
 
Ніби його сюди принесла давня біда,
і тепер ось розвертала в різні боки.
В пробитих легенях його стояла вода –
чорна солодка вода степової ріки.
 
Йди, чоловіче, звідси, проминай береги,
забирай із собою свою смерть і страх,
тут і нам, живим, не вистачає снаги,
а що вже мертвому робити на цих берегах?
 
Забирай свою смерть із собою, забирай її,
забирай її подалі від цієї ріки,
забирай її з темної течії,
забирай звідси мертві свої кулаки.
 
Течія прорізалася в теплій руді.
Місяць відбивався в лисичих очах.
А він лежав, розкинувши руки, на серпневій воді,
важкий, мов хрест на чоловічих плечах.
 
І тягнувся річищем кудись на Схід,
тягнувся цим безкінечним дінцем,
і чоловіки при березі дивились йому услід,
і плакали за цим мерцем,
ще за одним мерцем.
 
Земля сполоханих риб і степових птахів.
Земля золотих пшениць і палених трав –
хтось напише колись історію цих берегів,
історію цих русел і цих переправ.
 
Хтось впише в цю історію всі імена,
імена гострих акацій і зелених кропив.
Правий берег, об який б’ється луна.
Лівий берег, з якого ніхто не відступив.
 
a943a8a90e7b5abb1b8d974e0806b4d0.md.jpg


Я впевнена, що будь-хто зможе знайти щось дотичне до себе у доробку Сергія. Він дійсно голос сучасності, і не лише завдяки творчості, але й завдяки своїй постаті. А як ви познайомилися з творчістю Сергія Жадана? Чи були на його презентації або концерті? Поділіться улюбленим віршем у коментарях, будь ласка. 
 
І до нових зустрічей у Літературній вітальні!

Втр, 05/03/2019 - 14:29 #2

+ + +       

А тим часом
добігає кінця чергова історія.
І довшають тіні на березневих горбах,
і світла стає все більше,
і з’являється ілюзія,
що цього разу все буде інакше, 
що геометрія сонячного пилу
і алхімія дихання 
зроблять свою справу,
і цей рік запам’ятається ранньою травою,
і дощі будуть несподіваними,
наче вірші,
написані 
закоханими в своїх жінок поетами.

Ось лише нічого не дається задарма,
і надійде час за все відповісти,
розрахуватися за все
із митарями, що збирають
чорну подать нашої самотності.

Ми залишаємо по собі
сухі трояндові стебла пристрасті
на готельних балконах,
ми залишаємо по собі глибокі подряпини
на бронзовій шкірі.

А тим часом крутяться
жорна справедливості,
працюють господні млини,
пересипають сонячний пил
над березневим містом.

Підійміть руку ті, 
хто готовий був продати душу 
за щасливе кохання,
але так і не домовився з посередником;
підійміть руку ті, хто б ніколи 
на це не зважився;
і також підійміть руку всі інші – 
ті, кого просто не влаштували умови контракту.

Тим часом
рухається сонце,
не спиняється час,
ліпляться наші серця,
мов ластів’ячі гнізда,
на піддашшях любові.
Довго, довго працювати господнім млинам.
Довго, довго працювати господнім млинам.
Довго, довго їм працювати…

Втр, 05/03/2019 - 14:29 #3

+ + +       

Знати, що ти і далі лежиш за випаленою горою,
що до тебе так просто дістатись дорогою, вивернутою, старою,
місто в якому я виріс, життя, яке видавалося грою.

Але хто мене пустить тепер до твоїх околиць?
Хто стане дивитись на мене з-поза твоїх віконниць?
Що за радість вертатися в місто мертвих, яка з цього користь?

Зраджений тобою, викинутий за твої межі,
відлучений від твоїх спальників та бульварів.
Громадяни твої одягають святкові одежі,
земля під ногами здригається від ударів.

Але поки ще не видно великої тіні,
яка накриє твої вулиці й площі,
і я стою за випаленою горою, в сонячному промінні,
і оплакую тебе, місто – ненависне, найдорожче. 

Мабуть я не єдиний, хто оплакує, мабуть. 
У мене більше немає дому, у мене є лише пам’ять.
Але як вони б’ють із твоїх кварталів, чорт, як вони валять.

Як їм добре спиться нині в моєму домі,
в місті, де всі імена відомі, всі адреси відомі.
Коли ти, господи, дивишся в дзеркало, 
що ти бачиш в своїй подобі?

Горе тобі, місто всіма забутих.
Горе твоїм жінкам, яким народжувати серед погрому.
Місто зради, місто розпачу, місто отрути.
Горе всім, хто не повернеться до власного дому.

Тихі години липневого надвечір’я.
Золоті зірки серед листя густого.
Знати, що чорний дощ затопить твої подвір’я.
Знати, що він не омине нікого.

Втр, 05/03/2019 - 20:16 #4

Дякую.

Втр, 05/03/2019 - 20:09 #5

Дуже яскравий представник суч.укр.літу =)
Мені Жадан імпонує багатьма рисами.
Ставленням до країни в дусі Кеннеді ("Не питай, що твоя країна може зробити для тебе, запитай, що ти можеш зробити для своєї країни"), громадянська й благодійна активність.
Ставленням до жінок, як до людей, а не до "прикрас", "надихачок", "призів" тощо. (Нажаль, не дуже популярна точка зору навіть серед молодшого покоління авторів, не кажу вже про старших.)
Ставленням до себе з долею самоіронії і вмінням не "бронзовіти" і не ставати на п'єдестал (а це непросто, коли тебе туди повсякчас намагаються поставити).
Взагалі, з роками його творчість стає глибше, і це радує =)

Вперше я познайомилась із Сергієм Вікторовичем, навіть не підозрюючи про те, багато років тому. Може, харків'яни пам'ятають, був такий собі харківський гурт Люк. Вони робили пісні в тому числі і на його тексти, навіть задіяли його у своїх кліпах. Але про те, що то був Жадан, я довідалась набагато пізніше. Тоді мене просто чипляли деякі тексти)

Хто ще не був, дуже раджу відвідати будь-яку подію з його участю, де він читатиме свої вірші. Справляє дуже сильне враження. 

Мені також подобається те, що  він робить з "Розділовими" та "Лінією Маннергейма".

Щодо улюблених рядків... Їх багато. На будь-який настрій можна знайти. Принесу ті, що зараз болять найбільше.

Втр, 05/03/2019 - 20:10 #6

Як ми будували свої доми?
Коли стоїш під небесами зими,
і небеса розвертаються й відпливають геть,
розумієш, що жити потрібно там, де тебе не лякає смерть.

Будуй стіни з водоростей і трави,
рий вовчі ями й рови.
Звикай жити разом з усіма день при дні.
Батьківщина – це там, де тебе розуміють, коли ти говориш вві сні.

Клади камінь при камені, будуй свій дім,
на глині, на чорноземі твердім,
вибирай у землі з кишень вугілля й сіль.
Кожен повинен мати дах для поминків і весіль.

Потрібно мати місце, якого буде шкода.
Вода чогось варта, якщо це питна вода.
Коли справді шукаєш винних, то це не ми.
Все життя ми будували свої доми.

Брила до брили, цвях по цвяху, стіна до стіни.
Якщо можеш мене спинити, ну то спини.
Але якщо хочеш, щоби мене тут не було,
доведеться крім мене забрати й моє житло.

Поближче до сонця, подалі від пустоти.
Дерева будуть рости, діти будуть рости.
На тютюновому листі виступає роса.
Ми будували так, ніби вивершували небеса.

Мов упорядковували висоту.
Ніби словами наповнювали мову пусту.
Ніби повертали речам імена.
До брили брила, по цвяху цвях, до стіни стіна.

Голос сильним дається для співу, слабким для молитов.
Мова зникає, коли нею не говориться про любов.
Ночі не мають сенсу без темноти.
Світи наді мною, чорне сонце, світи.

Втр, 05/03/2019 - 20:11 #7

В місті з’явилися невідомі святі,
молились камінню й спали на килимах.
Який зв’язок із господом при такому покритті?
Малюй хрести на потрібних тобі домах.
.
За ними прийшли військові й запалили міста,
почали різати безбожників та мирян.
І ось тоді Йона написав пояснювального листа,
зібрав речі й рушив за океан.
.
В Іспанії нині, - думав він, - на перевалах лежать сніги,
а з пляжів діти ловлять золотих медуз,
там є робота і поночі не душать гріхи,
там вітер ховається в складках рибальських блуз.
.
А тут між цих ассирійців страшніше щодень
і немає куди сховатися від вогню,
і що їм, ассирійцям, до моїх одкровень,
смішно думати, ніби я все це спиню.
.
Він вантажиться разом з усіма до гумового човна,
і море не має берега і не має дна,
платить перевізнику, знімає обручку з руки,
розраховує на три дні питну воду та цигарки.
Але серед моря їх зупиняє патруль,
і Йоні дірявлять легеню найгострішою з куль,
і він іде на дно, якого немає, і доки іде,
йому простягає руку господь,
який весь цей час був невідомо де.
.
Я виплюну тебе на берег, як випльовує наживку найбільша з риб,
я вдихну в тебе життя, як вдихають звук у сурму,
поверну тобі голос, якщо ти зовсім охрип.
Ти маєш жити там, де ти маєш жити, і не питай чому.
.
Якщо ви всі прорветесь і уникнете облав,
якщо загубитесь у чужих містах,
ви все одно не зможете бути щасливими там, де вас ніхто не чекав.
Вигнання завжди обертається тишею на вустах.
.
Я розумію, що ти не хочеш жити між бід і пожеж,
розумію, що тобі заважає кожна з моїх загорож.
Можна втекти від мене, але від себе ти ж не втечеш.
Та й від мене, якщо відверто, не втечеш також.
.
Тоді Йона сушить речі й приходить назад.
Провітрює дім, бачить, як розрісся яблуневий сад.
Яблука падають і лежать у траві,
ніби риби, яких викинуло на берег – ще не померлі, але вже не живі.
І якщо їх не збирати щоденно, вони обов’язково помруть.
І роса проступатиме на їхній шкірі, як ртуть.
Господь себе сам боронить та охороня.
А ось за деревами слід доглядати щодня.

Ср, 06/03/2019 - 21:40 #8

Sin, дякую)) Мене також ці рядки "зачепили".

Ср, 06/03/2019 - 22:04 #9

Для мене вірші Сергія Жадана невіддільні від його особистості, його громадянської позиції, його сили, його простоти та водночас багатогранності. Не все ще прочитано,тому нові враження, улюблені рядки, розуміння - попереду. 

Втр, 20/08/2019 - 22:54 #10

Мені ще дуже подобаються втілення його віршів у творчості інших артистів:
Сестри Тельнюк - Сніг

Kozak System - Коли вона

Ну і слухати вірші Жадана у виконанні самого Жадана - окреме задоволення :)

Втр, 20/08/2019 - 23:03 #11

Вони навіть можуть жити в різних містах,
і в своїх розмовах не торкатися головного,
але ті слова, які він їй пише в листах,
вона читає так, ніби їх не було до нього.

І коли вона не отримує від нього листів,
і починає нити і рахувати втрати,
вона ненавидить все, що він їй говорив,
себто, ненавидить взагалі усе, що може згадати.

І коли він відкриває світ, ніби верстак,
пристосовуючи його до любові своєї,
все, що він робить, він робить щоразу так,
аби вона розуміла, що він це робить для неї.

Тому що для нього найгіршим з усіх терзань,
миттю, коли починались усі його біди,
завжди було проводжати її на нічний вокзал,
до останнього сподіваючись, що вона не поїде.

І тому він хоче просто бути з нею цієї зими,
класти їй на подушку зібрані метеорити,
і спати з нею так, як пси сплять із дітьми –
щоби зігріти і щоби не розбудити.

І він говорить – хай буде так, хай буде без таємниць.
Хай буде так, – погоджується вона, рахуючи заметілі.
Мова їм потрібна лише для того, аби не наговорити дурниць.
Весело працює волинка серця в гарячому тілі.