Хостинг фотографий для пользователей Оринго
Чат с менеджером

Поставити питання

 
Ювелірний дім Орінго
0800-759-550
(безкоштовні дзвінки)

Чого варті слова?

На цьому місті планувалася розповідь про те, чому я нікуди не поїхала і чому під час війни дуже важливі птахи — таке невеличке оповідання для резюмування тижня, який ми присвятили відчуттю України в собі. Але знову сталося не так як гадалося і пишу я про не саме приємне відчуття — мене звинуватили у плагіаті. 

Останнім часом намагаюся не витрачати слова даремно, і не тому, що мені сказати нічого. Будь-яке слово, зібране з іншими словами у певній послідовності, має схильність до перевтілення у ліки чи отруту, а для контролю за процесом перетворення потрібно витрачати дуже багато енергії, якої просто наразі немає.

Півночі роздумувала, чи варто якось висловлюватися на дану тему, бо особисто для мене позиції виграшної просто немає: якщо я промовчу про співпадіння тем аж двох наших прикрас з роботами іншої майстрині-ювеліра, це виглядатиме нібито мені є що приховувати; а усі пояснення виглядають як виправдання… Патова ситуація. Вирішальним фактором стало те, що проблема з ювелірним плагіатом та співпадіннями потребує пояснення в цілому. І пояснення буде максимально безоціночним і коректним, тобто я ретельно підбиратиму слова.

Зазвичай у вітчизняний медіа-простір потрапляли лише гучні скандали про плагіат дизайну ювелірних прикрас (Гузема проти ЗВ за каблучки з кульками), а от у соцмережах постійно лунали голоси тих «у кого» проти тих «хто». Не слідкувала спеціально, свого клопоту хватало, але це майже завжди було про пряме копіювання комерційно цікавих речей. 

Наші роботи під поняття «комерційно цікаве» підігнати складно. Те, що створюється в Орінго (а раніше – в «Арізоні-Харків») гарно працює лише у нашому виконанні, з усіма деталями народження та супроводу. Але бажаючі скопіювати не можуть цього бачити, тому й гуляють по світу сотні кривих речей…  

 

3c8566a2e4bff18ff766316973973423.md.jpg



Що таке плагіат у ювелірній справі? 

Повне чи часткове повторення унікальної форми, техніки, матеріалів та призначення речі, яка вже була кимось створена раніше.

Тобто якась людина відчула, вигадала чи помітила щось таке, чого ніхто не помічав до неї, намалювала і створила ювелірну прикрасу в реальності, а вже потім інша людина подивилася на цю прикрасу і повністю скопіювала її чи повторила. Плагіат доводиться не тільки наявністю патенту, а й унікальністю самого задуму, певним поєднанням елементів.

 

5dc71319f15334cdef61858830c66b57.md.jpg

 

Наприклад, апельсини чи інші цитрусові досить розповсюджені у ювелірному світі, але стилізація плода й листка, форми колеса, м’ячика чи віяла, розташування каменів, авторська розповідь про створення — поєднання цих факторів виокремлюють нашу «Сангрію» з загального фону і роблять впізнаваною... 

 

А якщо різні люди подивилися навесні 2022 року новини про вцілілого півника з Бородянки і намалювали свої ескізи, а потім ці півники з’явилися у сріблі в різних місцях? А якщо це було не дві людини, а двадцять чи двісті? І ці надзвичайно важливі півники розлетілися по світу у безлічі модифікацій? 

 

52ab529e7189d7d2b97954a25eda066f.md.jpg

 

Ми виклали свого першого півника у липні, хоча й зробили раніше, а другого, на підвісі «Паростки надії» — у серпні 2022 року. Тепер усі болючі речі потребують «витримування», щоб підібрати правильний настрій і слова. 

Процитую статтю «За слово тримаюсь»:  «…Муляла мені душу шафка з півником, слайд з конкурсного мрійного ескізу Марини Володимирівни у вигляді слайду робити не хотілося, бо об’ємний і не слайдовий формат. Проте сам півник настільки сильний і рідний (були такі керамічні півники і у бабусі, і у сусідів), що ми з Павлом не втрималися. До речі, у відео є кадри роботи над півником, велика прем'єра ще попереду. Але ми то не потрапляли в розмір півника, то він виявлявся не таким чарівним, як хотілося. Одного разу я взяла нібито невдалу версію, написала на ньому слово і миттєво все срібнесенько закукурікало. Писала я мабуть сама собі, бо так як себе заклинаєш, більше ніхто не зможе. Тому все просто — український півник каже «Тримайся». І, на мою думку, він каже головне і надважливе слово сьогодення…»

Коли ми опублікували прикрасу на сторінці Instagram то раптово виявилося, що у крафтової майстрині Катерини Тітової з Гостомеля теж є срібний півник. І навіть з написом на звороті. Тоді мене уперше звинуватили у плагіаті Катерина й шанувальниці її творчості. Згодна я не була з цим звинуваченням і з каталогу не прибрала. Для тих, хто Орінго знає давно, написи й оздоблення зворотного боку точно не є чимось дивним, бо практикую їх з 2014 року. А про цього чарівного півника взагалі чули усі, і кому належать права на цей образ — достеменно не відомо, тема масової культура під час війни складна й заплутана. 
 

 

d035287e300eccadad80e40d17965196.jpgb708a5cde12926d54bd4cd618cd62cca.md.jpg
 

Так, першим пунктом був найпопулярніший півник. Різний ступінь деталізації у сріблі, різні ракурси півника, різні слова: напуття «Тримайся» проти констатації «Вистоїмо». Обидва вони мали право на існування, тому зробила усе, щоб просто вимкнути конфлікт, в собі й навколо. 
 

А потім в історії трапилася Маріупольська Вежа. звездочка

Завдяки колекції срібних міст ми щоразу збирали багато коментарів, що чекають на каблучку з Маріуполем. І саме цю каблучку я не могла зробити. Але місто потребувало уваги. І під час створення каблучки з Донецьком я знайшла вихід — треба зробити підвіс з Вежею, яка вціліла колись і зараз. Зробити його об’ємним, щоб з двох підвісів складалася ціла споруда. Зробити його теж на благодійний проект, як попередні «Вірю в ЗСУ» і «Півник»

В роботу нашому модельєру я віддала замальовки 03 березня, готовий він був 18 березня в 3d, а далі ще доробили краси, яку не можна відтворити при вирізанні фрезером. 
 

59c29465ee686aefd824c32450b2319b.md.jpg


Потім Вежа довго чекала, поки я змотаюся до Європи, поки одужаю після подорожі, поки зробляться саме ті фото, поки зроблять перші сім підвісів у розділ «В наявності», поки знайду правильні слова для прем’єри… Як і казала раніше, чим складніша й важливіша річ, тим довше її шлях до людей. 

Чому так детально розписую? Бо як потім виявилося, 27 березня Катерина Тітова презентувала свою версію вежі. І дізналася я про це співпадіння аж тоді, коли читала тиждень тому майбутню статтю про «Ювелірну архітектуру Орінго» (нижче в скрінах листування про це буде). Я тоді взагалі не напружилася, бо архітектура точно нікому не належить, окрім міста та громади, а наша версія була екологічна та чесна з усіх боків. Навіть не шукала у Катерини той підвіс, бо в статті сказано, що не схоже. 

І воно дійсно не схоже, хоча вежа впізнається на кожній з робіт.
 
 
a27bffe9a55440185d7f1d312d900378.md.jpg
 

Про Маріуполь не можна мовчати, треба нагадувати весь час, що це наше місто і ми не забуваємо нічого. Тому 8 вересня вдень виклала інформаційний допис про Вежу на нашу сторінку Instagram. Виклала і майже миттєво отримала цунамі зі звинуваченнями в плагіаті від поціновувачів творчості Катерини. Деякі моменти я навіть видаляла, бо це не ті вирази, які можна залишати на сторінці. Намагалася знайти спільну мову з Катериною і пояснити різницю між плагіатом і співпадінням. Пояснювала коментуючим, що саме відбулося. Потім подумала, що може треба архівувати допис чи вимкнути коментарі, але ж наша версія Вежі вже існує. Вона чудова, вона працює і вона — точно не плагіат… 
 

 



Зізнаюся: на жаль, я взагалі не боєць, коли треба спілкуватися з людьми, які категорично тебе не чують, а ти не маєш права перетворюватися на Халка, бо все одно це ж свої, це українці, а не вороги. Скріни деяких листувань зі звинувачуваннями та хамством будуть трохи нижче. Їх не треба оцінювати чи коментувати, сенсу в цьому немає. 

Цим дописом я хочу нагадати, що правда не буває безваріантною та єдиною, коли є два повністю різних і одночасних бачення одного матеріального об’єкту. Скільки б люди не малювали Ейфелеву вежу, вона належить Парижу. І навіть написавши на звороті прикраси своє прізвище, людина не отримує пам’ятку архітектури у власність. От наприклад, є чудовий ювелір Тарас Янюк з Луцька, який робить рідну вежу міста вже багато років. А дізналася я про це тільки сьогодні, коли шукала срібні вежі. 

Тобто вежі, будинки, міста може робити кожен ювелір? Так, звісно! Робити на свій розсуд, не копіюючи роботи інших, розповідаючи свої власні ідеї. Мені не лячно, що каблучок з містами буде в Україні багато, бо в мене є своє бачення. І доводити щирість та послідовність цього бачення не потрібно — срібло говорить саме.

 

933bf2fd844ac27fc16f1ef2b187edbe.md.jpg

 

Але неприємно, що культура спілкування та вирішування складних питань у професійному середовищі зводиться до правила «хто кричить голосніше – той і красавчик». А ще ми інколи забуваємо, що підписники й друзі — сила, яку неможливо контролювати, але можна випадково завести на манівці. 

Розумію, що слова — це насіння; вони проростають тільки там, де для цього існують умови. Слова можуть нести повагу, надію, натхнення, а можуть закидувати людину брудом, бо хтось вирішив так зробити. Чемпіонати по жорстоким та беззмістовним срачам серед українців вже мабуть можна вносити до книги рекордів, та я в цих перегонах не хочу приймати участь навіть у якості глядача. 

Резюме довгої розповіді: два співпадіння у моєму баченні амулетів і баченні тих же тем у творчості Катерини — це співпадіння, а не плагіат. Також напис «Вірю в ЗСУ» на звороті одного з її підвісів, що з’явився суттєво пізніше нашої прикраси з аналогічним написом, — не плагіат, а співпадіння, бо ми усі насправді віримо в ЗСУ і перемогу. І інколи стикаємося на одній творчій хвилі. 

Єдине, чого наразі не вистачає країні, окрім прагнення до перемоги, підтримки військових та безжальності до ворога, так це доброти і взаємоповаги до своїх. Можливо й навчимося колись…

Олена Маслова любовьфлаг

 

P.S. Деякі скріни з коментарів та з листування з Катериною Тітовою можна переглянути тут (прибрала на окрему сторінку)

LeTim
Сб, 09/09/2023 - 18:04

Дорога Олено Анатоліївно! Прочитала все, що Ви написали по темі, а також листування. Я не буду шукати відповідні слова для моєї оцінки творчості (треба б узяти слово в лапки, але гаразд, виявлю повагу) інших деяких ювелірів. Вони не витримують жодного порівняння з Вашою творчістю. Але я їм про це не повідомляю, бо розумію - кожен творить як може. Якщо мені трапляються на очі такі прикраси - то іноді затримую погляд (бачу схожі теми в сріблі) і проходжу повз. Розумію, як Вам важко і вимушено доводиться спілкуватися і роз'яснювати людям очевидні речі, які зрозумілі нормальній людині. Але де ж узяти стільки адекватних людей, тим більше тепер? Тому - знайте, я (та нас тут багато!) цілком і повністю вірю Вам, Вашій творчості, Вашій чесній дорозі ювеліра, якою Ви йдете вже багато років. І не кажіть, що Ви - не боєць. Ви справжнісінький боєць. Хотіла б я хоч трохи в цьому бути схожою на Вас. Нехай обговорення цієї теми швидше закриється і Ваш час буде знову буде віддано Музі, натхненню й творчості, що однозначно наближає нашу спільну перемогу. Пишаюся, що знайома з Вами.
Лелеока
Сб, 09/09/2023 - 18:05

Натрапляла якось на фото тої вежі (вже після появи її в Орінго), ще здивувалась як майже одночасно з'вились за однією ідеєю (нагадало одразу, як ми закидали повідомленнями і посиланнями на сережки з шипами перед презентацією "Котигорошко"), але й не думала, що станеться подібна розмова. Бо, дійсно, карт, тризубів півників,... було безліч. Сережки, наприклад у GUNIA Project мені здається теж з'явились дуже рано й полюбились деяким українським зіркам. А ще є купа соняшників різного формату, красиві й не дуже. Тож схожість думок і певних образів - це привід викидати на смітник свої викохані прикраси.
Лелеока
Сб, 09/09/2023 - 18:07

Не привід, звісно, то я докоригувалась)
Lina2018
Сб, 09/09/2023 - 18:45

Є такий вислів "безумовна любов". Думаю, багато хто відчуває саме її до Орінго, як території добра, світла і творчості. Не знаю, навіть, що може статися, аби це змінилося. А с приводу співпадінь, вони стаються не тільки в ювелірній галузі. Насправді, знакових символів цієї війни не так вже й багато. А емоції, які вони викликають, дуже сильні. А емоції і думки - це енергія. Творчі люди чутливі до неї, от і з'являються схожі творчі доробки.
LeTim
Сб, 09/09/2023 - 18:48

Прикро ще те, що Ви до них - з усією повагою і щирістю, а вони мабуть сприймають це як виправдання. Тому, щоб не витрачати свої нерви й емоції надалі, треба справді якось документувати за часом усі свої ескізи, проєкти на різних стадіях створення. Що поробиш, по-іншому люди не розуміють. На жаль, це дуже сумний факт, про відсутність доброти і поваги серед нас, всередині українського суспільства. Навіть не уявляю, що це може змінитися на краще...
Оринго
Сб, 09/09/2023 - 19:46

Олено Миколаївно, так в мене є ескізи, дати, скріни та інше... будь-який творчий шлях мимоволі залишає безліч слідів. А я ще й усе занотовую за багаторічною звичкою.

Справа у тому, що немає жодного сенсу показувати те, що людина не хоче бачити. І казати те, що чути не готова.
Хвиля обурення відбувається зазвичай за двох умов: початкового підбурювання і небажання надавати опонентові право теж мати рацію.
Кляте мислення "або-або" не дає можливості обговорити, бо якщо ти не згоден, блокуєш будь-що, навіть чесне й розумне.
Потрібно час і бажання, щоб українці змогли спочатку слухати, а потім аргументувати своє особисте бачення... є куди зростати 
 
nadiya-ye
Сб, 09/09/2023 - 21:34

Півник став нашим загальним українським символом завдяки фотографу, який його побачив, сфотографував і розповів усім ,"Півник тримається і ти тримайся". Це по перше. По друге, і Півники , і Вежи взагалі не схожи. І по третє, не можу розписуватися за інших, напишу власне за себе, пізнавши якість прикрас від Орінго в інших виробників не купляю вже багато років. Люблю Орінго.
Madra Rua
Вс, 10/09/2023 - 00:17

Вважаю, що плагіат - це свідоме копіювання форм, які мають індивідульні, авторські риси, і відображують авторське ж бачення предмету зображення. Тобто якщо я намалюю чоловіка, що цілує жінку, активно використовуючи у роботі жовто-золоті кольори та орнаментальні мотиви веніціанської мозаїки для зображення одягу та елементів фону, то це плагіат. Бо я використала знакові прийоми, притаманні лиш одному митцю. Це його впізнаваний почерк і його бачення. Якщо я просто намалюю букет соняшників у вазі так, як я вмію і бачу, то це не плагіат картини Ван Гога чи Моне. Це я просто намалювала соняшники. Будь хто може зібрати букет соняшників, поставити у вазу і малювати їх до опупіння. Тільки кількість квітів буде різна, різні вази, різний задній план картин, різний рівень майстерності художників і різні техніки. Маріупільська вежа - це загальнодоступний об'єкт (як і ті ж соняшники у вазі), ніхто не володіє монополією на його зображення. Хоч сто ювелірів можуть зробити свою версію цієї вежі і це не буде плагіатом. Хіба що хтось зробить це лише в своєму авторському индивідуальному стилі, а інший просто скопіює. Я не бачу у цієї майстрині, що звинувачує Вас у плагіаті, ніякого авторського почерку, який був би скопійований у прикрасі від Орінго. І по факту маємо просто два різні ювелірні вироби від різних авторів, які зображують один і той же об'єкт. P.S. Півник взагалі схожий на якусь карлючку з хвостиком (як дуже самотній півень Карлсона). Деталізація десь загуляла.
Cleona
Вс, 10/09/2023 - 01:29

Кілька думок. 1) До появи інтернету. Деякі винаходи були зроблені вченими приблизно в один і той час, але в різних країнах. Це доводить, що творчий процес незупинний і ідеї приходять з інформаційного поля. 2) З появою інтернету. Можна гуглити, читати, вивчати, перевіряти матеріали за темою і вони фіксуються напівсвідомо. Звідси існує можливість співпадінь різними сторонами. 3) Свідоме копіювання - результат відсутності фантазії, лінощі, споживацька жадоба до легкого заробітку. З цим треба розбиратися, можливо, йти до суду... Але 4) З появою ШШ можна викинути на смітник всі наші уяви про копірайти і авторські права, тому що все це буде нівелюватися ( я не лякаю,переказую ноти протесту різних креативних бізнесів). Моє розуміння ситуації - ігнорування майстрині і її фан бази ( в Україні все одно застарілий і недолугий закон про захист авторських прав). Наостанок, це ціна популярності ( підробки, скандали, ризик бути хакнутим, звинувачення у зверхньому ставленні до "простих" користувачів, хвилі любові, які переходять у ненависть, тобто у поживному середовищі усіляких медіа). З цим треба жити і миритися. На жаль, тут не буває логіки, а тільки виливи емоцій. Стосовно авторського почерку майстрині - він повністю відтворює смаки її шанувальників ( кому що заходить, так би мовити). Має право на життя. Але вгадайте, які ювелірні роботи переживуть покоління ( якщо їхні історії стануть відомі тим, хто розуміє і цінує).
Cleona
Вс, 10/09/2023 - 01:43

4) ШІ - штучний інтелект